۷ نکته مهم درباره بهترین زمان برای بارداری در طول ماه

بسیاری از توصیه‌­ها درباره زمان بارداری بر زمان­‌بندی رابطه جنسی در حوالی تخمک­‌گذاری متمرکز است. در واقع بهترین زمان برای بارداری و افزایش شانس بارداری، داشتن رابطه جنسی منظم در طول چرخه قاعدگی است.

بهترین زمان برای بارداری در ماه

بهترین زمان برای بارداری مشخصا بر این قاعده تکیه می‌کند که: «تنها چند روز در هر چرخه یا سیکل وجود دارد که زنان می‌توانند در آن بارور شوند.»

از آنجایی که اکثر افراد نمی‌دانند پنجره باروری چیست، از هر دو زوج یک زوج سعی می‌کنند با برقراری رابطه جنسی در زمان نامناسب باردار شوند. آگاهی از چرخه قاعدگی و دانستن زمان تخمک‌گذاری می‌تواند شانس باردار شدن شما را به حداکثر برساند.

بسیاری از توصیه‌­ها درباره زمان بارداری بر زمان­‌بندی رابطه جنسی در حوالی تخمک­‌گذاری متمرکز است. در واقع بهترین زمان برای بارداری و افزایش شانس بارداری، داشتن رابطه جنسی منظم در طول چرخه قاعدگی است. این یعنی همیشه اسپرم در انتظار ملاقات با تخمک در زمان آزاد شدن است.

به طور کل احساس آرامش و رهایی از استرس می‌­تواند شانس بارداری را افزایش دهد. آیا تا به حال متوجه شده‌­اید میل جنسی شما در زمان­‌های خاصی از ماه قوی‌­تر است؟ این تصادفی نیست! بلکه همان هورمون­‌هایی که درست قبل از تخمک­‌گذاری افزایش می‌­یابند، میل شما برای رابطه جنسی را هم افزایش می‌­دهند.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید و پرسش‌های دیگری در خصوص بهترین زمان برای باردار شدن دارید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید. آنچه ارائه خواهیم داد ۷ نکته مهم درباره بهترین زمان برای بارداری در طول ماه است.

1. بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای باردار شدن کی است؟

بهترین زمان برای بارداری روزهای منتهی به تخمک‌گذاری و روز تخمک‌گذاری است. تخمک‌گذاری فرایندی است که در آن تخمدان شما تخمک آزاد می‌کند. از آنجایی که اسپرم می‌تواند تا 5 روز به کمک مخاط دهانه رحم و در بدن خانم زنده بماند، زمان‌بندی رابطه جنسی برای روزهای منتهی به تخمک‌گذاری می‌تواند منجر به بارداری شود.

تخمک­‌گذاری معمولا در حدود روزهای 12 تا 14 سیکل 28 روزه اتفاق می‌­افتد. اما این تخمک­‌گذاری در زنان مختلف براساس طول چرخه آنها متفاوت است و حتی می­‌تواند از سیکلی به سیکل دیگر متفاوت باشد.

بهترین زمان برقراری رابطه جنسی

یک باور قدیمی وجود دارد که همه خانم‌ها یک چرخه 28 روزه دارند، اما اینطور نیست. 52% از چرخه‌های قاعدگی به اندازه 5 روز یا بیشتر متغیر هستند.  بنابراین، اگر از یک روش صحیح برای دانستن زمان تخمک‌گذاری استفاده کنید، شانس شما افزایش می‌یابد.

2. آیا می‌توان در هر زمانی از ماه باردار شد؟

خیر، شما باید در روزهای منتهی به تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید. بارورترین روزها و بهترین زمان برای بارداری برای یک خانم روز قبل و روز تخمک‌گذاری است. بعد از تخمک‌گذاری، تخمک تنها تا 24 ساعت در صورت عدم انجام لقاح زنده می‌ماند.

روش‌هایی که صرفا به شما می‌گویند تخمک‌گذاری کرده‌اید (پس از آزاد شدن تخمک)، شانس شما را برای باردار شدن در آن چرخه افزایش نمی‌دهند؛ زیرا زمانی متوجه تخمک‌گذاری شده‌اید که دیگر خیلی دیر شده است. اما دانستن اینکه در آستانه تخمک‌گذاری هستید، بسیار خوب است.

اما برخی نظرات حاکی از آن است که در هر زمان از چرخه قاعدگی شانس بارداری وجود دارد. حتی اگر در دوره پریود باشید. این یکی از دلایلی است که روش­‌های کنترل بارداری مانند «روش ریتم» در پیشگیری از بارداری را چندان قابل اعتماد نمی­‌کند!


بررسی کنید: خرید جدیدترین کالکشن زمستانی لباس نوزاد و پوشاک کودک


۳. چطور می‌توانم روزهای باروری خود را رهگیری کنم؟

رهگیری روزهای باروری می‌تواند در برنامه‌ریزی زمان رابطه جنسی برای بارداری به شما کمک کند. در بخش زیر، خلاصه‌ای از چند روش ارائه شده است:

  • هورمون‌های خود را رهگیری کنید

تست‌های پیش بینی تخمک­‌گذاری بسیار شبیه تست­‌های بارداری است. با این تفاوت که به شما می­‌گویند چه زمانی احتمال تخمک­‌گذاری دارید. آنها به صورت نوارهای تست یا نوارهای آزمایشی هستند که به ادرار واکنش نشان می‌­دهند.

یک روش دقیق برای تشخیص روزهای باروری، نظارت بر هورمون‌ها است. زمانی که با افزایش LH (هورمون لوتئینه‌کننده) مواجه شدید، به این معنی است که در 24 تا 36 ساعت آینده یک تخمک آزاد می‌کنید.

بنابراین، یک آزمایش تخمک‌گذاری که افزایش سطح LH را تشخیص بدهد، به شما خبر می‌دهد که دو روز طلایی‌تان (بهترین زمان برای بارداری) چه زمانی خواهد بود. سایر تست‌های تخمک‌گذاری نیز افزایش سطح استروژن را که قبل از افزایش LH رخ می‌دهد، تشخیص می‌دهند و پنجره باروری شما را تعیین می‌کنند.

  • از یک برنامه یا گجت استفاده کنید

برنامه‌ها و گجت‌ها (مانند دستگاه‌های کنتزل تناسب اندام) از روش تقویم برای شناسایی روزهای باروری استفاده می‌کنند. رهگیری طول چرخه‌های قاعدگی می‌تواند به شما کمک کند، زیرا تخمک‌گذاری معمولا 12 تا 15 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی رخ می‌دهد. اما طول چرخه می‌تواند متفاوت باشد. حتی ممکن است روز تخمک‌گذاری در چرخه‌های منظم نیز متفاوت باشد. سایر گجت‌ها از دمای پایه بدن (BBT) برای محاسبه روزهای باروری بهره می‌گیرند.

  • به تغییرات BBT توجه کنید

دمای بدن شما در دوران استراحت پس از تخمک‌گذاری اندکی بالا می‌رود. اگر هر روز صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید، متوجه یک الگو خواهید شد. دمای پایه بدن، دمای بدن شما در حالت استراحت کامل است و سطح هورمون شما بر این دما تاثیر می­‌گذارد.

از آنجایی که دو یا سه روز قبل از افزایش BBT در بالاترین سطح باروری هستید، تنها زمانی متوجه خواهید شد که یک تخمک آزاد کرده‌اید که دیگر خیلی دیر است!

  • به دنبال تغییر در ترشحات واژن باشید

کنترل ترشحات واژن نیز می‌تواند روزهای باروری شما را نشان دهد. درست قبل از رهاسازی تخمک، قوام مخاط دهانه رحم ممکن است شفاف، مرطوب و کشدار باشد که یعنی پذیرای اسپرم است. پس از تخمک‌گذاری، مخاط دهانه رحم ضخیم‌تر و کدرتر شده و کمتر قابل رؤیت است.

استفاده از این علائم برای رهگیری روزهای باروری می‌تواند شما را گمراه کند، پس بهتر است به کمک یک متخصص انجام شود. در صورت داشتن هرگونه ترشح غیر طبیعی باید به پزشک مراجعه کنید.

تحقیقات نشان می­‌دهد بهترین روز برای سکس روزی است که مخاط دهانه رحم بارور است. در این زمان ترشحات واژن شبیه سفیده تخم مرغ خام است. این نوع ترشحات طبیعی و سالم است و معمولا در روزهای قبل از تخمک‌­گذاری ظاهر می‌شود.

  • راهکار مقابله با تعداد اسپرم کم

اگر تعداد اسپرم­‌ها در مرز نرمال یا پایین باشد، توصیه کلی این است که در طول پنجره باروری یک روز در میان رابطه جنسی برقرار کنید. به عنوان مثال اگر دوشنبه اولین نتیجه تست تخمک­‌گذاری شما مثبت شده، یا مخاط دهانه رحم بارور را مشاهده کرده‌­اید، باید روز دوشنبه رابطه جنسی داشته باشید.

سه شنبه را رها کنید و دوباره چهارشنبه و پنج شنبه  و یک بار دیگر در جمعه رابطه جنسی داشته باشید. روزی که در بین اینها قرار می­گیرد به تامین مجدد ذخایر اسپرم کمک می­‌کند و احتمالا شانس بارداری شما را افزایش می‌­دهد.


مادرها باید بدانند: بهترین و جدیدترین منبع راهنمای لباس کودک


۴. رهگیری هورمون‌ها برای اعلام آمادگی بارداری

رهگیری هورمون‌ها یک روش دقیق برای تشخیص روزهای باروری و کمک به بارداری است. افزایش سطح استروژن قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و تشخیص این افزایش نشان می‌دهد که شانس بیشتری برای باردار شدن دارید. استروژن باعث می‌شود که در صورت بارداری، پوشش داخلی رحم برای حمایت از تخمک بارورشده تغییر شکل دهد. همچنین، قوام مخاط دهانه رحم تغییر می‌کند تا پذیرای اسپرم باشد.

رهگیری هورمون‌ها برای اعلام آمادگی بارداری

افزایش سطح استروژن باعث ترشح هورمون دیگری به نام هورمون لوتئینه‌کننده (LH) می‌شود. افزایش سطح LH معمولا 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد که در آن یک تخمک از تخمدان رها می‌شود. تشخیص افزایش سطح LH نشان‌دهنده شروع دو روز طلایی باروری است؛ وقتی که احتمال بهترین زمان برای بارداری شما شدت می‌گیرد.

اکثر تست‌های تخمک‌گذاری، افزایش سطح LH را تشخیص می‌دهند و دو روز باروری شما را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید تست‌هایی را انجام دهید که افزایش سطح استروژن را تشخیص می‌دهند تا بتوانید پنجره باروری خود را شناسایی کنید.

۵. چقدر طول می‌کشد تا باردار شوم؟

برخی از خانم‌ها سریع‌تر از بقیه باردار می‌شوند. در واقع، 40% از خانم‌ها برای باردار شدن به زمان بیشتری نیاز دارند. مدت زمان لازم برای باردار شدن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن
  • سلامتی
  • سابقه خانوادگی و مشکلات پزشکی

بنا به توصیه متخصصان، اگر خانم‌های زیر 35 سال نتوانند ظرف یک سال باردار شوند باید به پزشک مراجعه کنند. ولی اگر بالای 40 سال دارید، در صورتی که زیر شش ماه باردار نشدید به پزشک مراجعه کنید. (در همین رابطه بخوانید: تشخیص بارداری و سریع‌ترین روش انجام تست)

۶. سن مناسب برای باردار شدن

احتمال باروری خانم‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین، 20 سالگی زمانی است که بیشترین شانس باروری و باردار شدن را دارید. اما لزومی ندارد در 20 سالگی باردار شوید (و اگر 30 ساله هستید، هنوز زمان زیادی دارید). بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC)، نرخ زایمان خانم‌ها در 30 سالگی بالاتر از نرخ مشابه در 20 سالگی است. بنابراین، اگر 20 ساله نیستید، چیزی را از دست نداده‌اید و می‌توانید یک بچه سالم داشته باشید و بعد از 35 سالگی باردار شوید.

سن بارداری

اگر بپرسیم چه زمانی برای بارداری دیر است؟ باید اینطور پاسخ دهیم: یائسگی به عنوان توقف چرخه قاعدگی تعریف می­‌شود. اکثر زنان در اوایل دهه 50 به این نقطه عطف می‌­رسند.

بنابراین باردار شدن به روش‌­های طبیعی و قدیمی تا 50 سالگی کاملا امکان پذیر است. تا پیش از رسیدن به دوران یائسگی شما هنوز در حال تولید تخمک هستید، بنابراین بارداری برای شما امکان­پذیر است.

۷. سن و باروری در مردان

در حالی که تاثیرات سن زنان بر باروری شناخته شده تر است، مطالعات جدیدیتر در خصوص بهترین زمان برای بارداری نشان می‌دهد که سن شریک مرد نیز بر شانس بارداری و سلامت بارداری تاثیر می‌گذارد. باروری مردان معمولا در سنین 40 تا 45 سالگی هنگامی که کیفیت اسپرم کاهش می‌یابد، شروع به کاهش می‌کند. افزایش سن مرد شانس کلی بارداری برای هر زنی را کم کرده و خطر سقط جنین و مرگ جنین را نیز بالا می‌برد.

در دنیای امروز و با پیشرفت علم، تقریبا شانس باروری در سنین بالا و در شرایط خاص پزشکی نیز برای اکثر زنان و مردان وجود دارد. تحت نظر پزشک و با کنترل تخصصی، تصمیم به داشتن فرزند امری دور از دسترس نیست.

تلاش برای بچه‌دار شدن یکی از هیجان‌انگیزترین دوره‌های زندگی یک زوج است و شناخت بدن و زمانی که در بهترین شرایط خود هستید می‌تواند به شما کمک کند که سریع‌تر باردار شوید.

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی راهنمای بارداری داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

این یادداشت با برداشتی از دو مقاله‌ با عنوان When and How Often to Have Sex to Get Pregnant و Best time to get pregnant (که پیشتر در نشریه اینترنتی verywellfamily.com و uk.clearblue.com انتشار یافته)  توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.

بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.

اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *