6 نکته بسیار مهم درباره تشخیص بارداری و سریع‌ترین روش انجام تست

تشخیص بارداری به سریع‌ترین روش ممکن برای بسیاری از خانم‌ها یک دغدغه است. احتمال بارداری بیش از هر چیز مهم‌­ و حیاتی­‌ تلقی می‌گردد. اما نباید فراموش کنیم که حفظ آرامش، خونسردی و اجتناب از نگرانی بی‌جهت یک اولویت است.

سریع ترین روش تشخیص بارداری

تشخیص بارداری به سریع‌ترین روش ممکن برای بسیاری از خانم‌ها یک دغدغه است. احتمال بارداری بیش از هر چیز مهم‌­ و حیاتی­‌ تلقی می‌گردد. اما نباید فراموش کنیم که حفظ آرامش، خونسردی و اجتناب از نگرانی بی‌جهت یک اولویت است.

داشتن یک رابطه محافظت­‌نشده می­‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. بدون آن­که شما آمادگی لازم برای قرار گرفتن در پروسه مادر شدن را داشته باشید. انتظار برای رسیدن زمان تست و تشخیص بارداری و یا به تعویق افتادن پریود می‌­تواند آزاردهنده باشد.

از طرفی افرادی که ماه‌ها برای مثبت شدن نتیجه تست بارداری خود منتظر بوده‌­ و تلاش کرده‌اند، به دنبال سریع‌­ترین نشانه­‌ها یا روش تشخیص هستند. باید گفت که بارداری حتی در روزهای نخست که نطفه در حال تشکیل شدن است هم دارای علائمی است.

خوب دقت کنید. ممکن است باردار باشید. پس به علائم اولیه بارداری دقت کنید. خیلی از این نشانه­‌ها قبل از تاخیر در پریود ماهانه ظاهر می­‌شوند و می‌­توانند علامت خوبی برای تشخیص بارداری باشند.

۱. اهمیت تشخیص بارداری در کمترین زمان

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به طور ناخواسته باردار می­‌شوند. دلایل بسیاری می‌­تواند وجود داشته باشد که یک زن در دورانی از زندگی خود میلی یا تصمیم به بارداری نداشته باشد. داشتن بیماری‌­های زمینه­‌ای و تهدید خطر سلامت بدن، شرایط روحی و نوع زندگی، شرایط اقتصادی و عدم تصمیم به فرزندآوری، شرایط اخلاقی و ترجیحات شخصی و … مواردی است که می‌تواند رغبت به این امر را کاهش دهد. در چنین شرایطی مهم‌­ترین مسئله تشخیص زودهنگام بارداری است تا از عواقب بعدی آن جلوگیری کند.

از طرفی بسیاری از افراد ماه‌ها در انتظار داشتن فرزند بوده‌­اند. و از همان لحظات اولیه پس از رابطه جنسی به دنبال اولین علائم حاکی از بارداری در بدن خود هستند. بی‌­اطلاعی یا اطلاع دیرهنگام مادر از بارداری، می­‌تواند تهدیدی برای سلامت نوزاد و مادر باشد. مصرف داروهای مضر، استعمال سیگار و یا الکل، قرار گرفتن در معرض اشعه و اقدامات نابه‌جا، انجام ورزش­‌های سنگین یا مسافرت طولانی و … صدمات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

در عوض هر چه زودتر علائم اولیه بارداری در بدن خود را تشخیص دهید، می‌­توانید با مراجعه به پزشک برنامه‌­ریزی مناسب و دقیق‌­تری برای تولد یا تصمیم به قطع بارداری داشته باشید.

۲. نشانه­‌های بالینی مهم در تشخیص بارداری

آیا کنترل و پیشگیری را کنار گذاشته­‌اید و چند ماهی است برای باردار شدن فعالیت می­‌کنید؟ در این صورت باید کوچک­ترین نشانه­‌ها را جدی تلقی کنید. ممکن است بارداری اول خود را تجربه می­‌کنید و علائم اولیه حاملگی را به علت شباهت بسیار با علائم pms اشتباه بگیرید.

نشانه‌­های بالینی بارداری خیلی زودتر از آن­چه تصور کنید ظاهر خواهند شد. قطع و به تعویق افتادن قاعدگی یکی از مرسوم­‌ترین علائم در بروز بارداری است.  حساس شدن سینه‌­ها و اصطلاحا سوزن سوزن شدن آن و حساسیت به بو حتی قبل از به تعویق افتادن پریود می­‌تواند ظاهر شود. یعنی تنها چند روز پس از لقاح!

شرایط تشخیص بارداری سریع

در حالی که علائم دیگر همچون لکه­‌بینی ناشی از لانه‌­گزینی، احتمالا یک هفته بعد از مقالات اسپرم و تخمک بروز خواهند کرد. تکرر ادرار، احساس خستگی و ناتوانی، تهوع در هر ساعت شبانه روز، افزایش دمای بدن، نفخ، نوسانات خلقی، آکنه و چندین مورد دیگر نیز اغلب بعد از چند هفته پس از لقاح قابل مشاهده‌­اند.

می‌­تواند یک یا چندین نشانه همزمان در شما بروز کند. و یا هیچ­کدام از این علائم را در روزهای اول پس از بارداری نداشته باشید. تجربه هر فرد در بارداری از دیگری متفاوت بوده و نمی‌­توانید نشانه­‌های خود را با دیگران مقایسه کنید. این نشانه­‌ها در زمان­‌های مختلفی در هر فرد بروز پیدا می‌کند.

گرچه گرفتن نتیجه قطعی و تشخیص بارداری فقط و فقط با انجام تست بارداری ممکن خواهد بود،  اما همه این نشانه­‌ها سرنخ­‌هایی برای وجود جنین در بدن شماست! (در همین رابطه بخوانید: علائم سه ماهه اول بارداری و رعایت نکات ضروری)

۳. تشخیص بارداری و تفاوت آن با نشانه­‌های PMS

بیش­تر علائم اولیه بارداری به طور چشم­گیر با علائم پیش از پریود(PMS) مشابه‌­اند. اما اگر باردار باشید یک یا دو نشانه می‌­توانند متفاوت از نشانه­‌های پیشین باشند:

  • تغییرات در ناحیه آرئول (هاله اطراف نوک سینه‌­ها) بسیار حائز اهمیت است. در صورت باردار بودن، این ناحیه تیره‌­تر، پهن‌­تر و ناهموارتر به نظر خواهند رسید.
  • افزایش مداوم ترشحات خامه‌­ای واژینال پس از تخمک‌­گذاری نیز از نشانه‌­های بسیار قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام یک بارداری است.

۴. کی می‌توانم تست بارداری خانگی انجام دهم؟

به محض اینکه پریود نشدید یا پریودتان به تعویق افتاد، می‌توانید تست بارداری بدهید. اگر پریودتان منظم باشد، می‌توانید تاریخ چرخه خود را تشخیص دهید. اگر پریودتان نامنظم است یا به دلایلی پریود نمی‌شوید، می‌توانید حداقل سه هفته پس از رابطه جنسی تست بارداری بدهید.

در صورتی که پریود نشدید یا احتمال می‌دهید که باردار هستید، توصیه می‌شود که در اسرع وقت تست بارداری بدهید. آگاهی زودهنگام از بارداری به شما کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و مراقبت‌های لازم را شروع کنید. شما باید دستورالعمل‌های موجود در کیت تست را بخوانید تا از درستی نتیجه تست و نحوه و زمان انجام آن مطلع شوید.

برخی از تست‌های بارداری ادعا می‌کنند که چند روز قبل از قطع پریود نتیجه را تشخیص می‌دهند. نتایج این تست‌ها معمولا دقت کمتری دارد. برخی از تست‌های بارداری ممکن است هورمون‌های بارداری را 10 روز پس از برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم تشخیص دهند. این تست‌ها آمار بالایی به لحاظ عدم دقت و ارائه نتایج مثبت یا منفی کاذب دارند.


بررسی کنید: جدیدترین مدل‌های لباس نوزادی با الیاف طبیعی


۵. عملکرد تست‌ها در تشخیص زودهنگام

تست‌های بارداری یک وسیله سریع و آسان برای دانستن وضعیت و تشخیص بارداری هستند. اکثر تست‌های بارداری خانگی با تشخیص سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) در ادرار شما عمل می‌کنند. HCG به عنوان هورمون بارداری نیز شناخته می‌شود، زیرا سطح این هورمون در زمان بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که یک تخمک بارور به پوشش داخلی رحم (آندومتر) می‌چسبد. بنابراین، وقتی ادرار می‌کنید یا ادرار خود را روی کیت می‌ریزید، تست تشخیص می‌دهد که آیا HCG در ادرار شما وجود دارد یا خیر.

اکثر تست‌های بارداری را می‌توان از همان روزی که دیگر پریود نشدید استفاده کرد. از آنجایی که غلظت HCG به سرعت افزایش می‌یابد (هر دو تا سه روز ، 2 برابر می‌شود)، تست زودهنگام ممکن است به اندازه کافی دقیق نباشد. برای اطلاع از بهترین زمان انجام تست، به دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب کیت تست رجوع کنید.

به طور کلی، توصیه می‌شود تست را اول صبح انجام دهید، زیرا ادرار در ساعات صبح بیشترین غلظت HCG را خواهد داشت. نوشیدن آب زیاد قبل از تست ممکن است HCG را در ادرار رقیق کند و احتمال دریافت منفی کاذب را افزایش می‌دهد.

۶. میزان دقت تست‌های بارداری خانگی

اگر از بِیبی چک برای تشخیص بارداری به درستی استفاده کنید، کاملا دقیق و قابل اطمینان هستند. اکثر تست‌های بارداری خانگی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، ادعا می‌کنند که 99% دقیق هستند. دقت آنها نزدیک به همان تست ادراری است که در مطب پزشک یا بیمارستان انجام می‌دهید.

از آنجایی که این تست‌ها با تشخیص وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) در ادرار شما عمل می‌کنند، دقت آن‌ها ممکن است در اوایل بارداری یا وقتی که به تازگی پریودتان قطع شده است، کمتر باشد. اگر تست بارداری شما منفی است، اما احساس می‌کنید که شاید باردار باشید، یک هفته بعد از زمان قطع شدن پریود، تست را تکرار کنید. اگر از نتیجه تست بارداری خود مطمئن نیستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

خلاصه مطلب

  • اگر از بِیبی چک برای تشخیص بارداری به درستی استفاده کنید، کاملا دقیق و قابل اطمینان هستند.
  • اگر از نتیجه تست بارداری خود مطمئن نیستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اکثر تست‌های بارداری را می‌توان از همان روزی که دیگر پریود نشدید استفاده کرد.
  • اگر پریودتان نامنظم است یا به دلایلی پریود نمی‌شوید، حداقل سه هفته پس از رابطه جنسی تست بارداری بدهید.
  • گرفتن نتیجه قطعی فقط و فقط با انجام تست بارداری ممکن خواهد بود.
  • حفظ آرامش، خونسردی و اجتناب از نگرانی بی‌جهت برای تشخیص بارداری یک اولویت است.
  • شاید بارداری اول خود را تجربه می­‌کنید و علائم اولیه حاملگی را به علت شباهت بسیار با علائم pms اشتباه بگیرید.
  • قطع و به تعویق افتادن قاعدگی یکی از مرسوم­‌ترین علائم در بروز بارداری است.
  • بی‌­اطلاعی یا اطلاع دیرهنگام مادر از بارداری، می­‌تواند تهدیدی برای سلامت نوزاد و مادر باشد.

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی راهنمای بارداری داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با برداشتی از مقاله‌ای تحت عنوان How Soon Can I Take A Pregnancy Test (که پیشتر در نشریه اینترنتی medicinenet.com انتشار یافته) توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *