۱۱ نکته مهم درباره ایمنی لباس کودک برای آگاهی والدین

توجه به «ایمنی لباس کودک» بسیار مهم است. با وجود طیف وسیعی از لباس‌های نوزادان که این روزها در دسترس است، والدین باید لباس‌هایی را برای نوزادان بخرند که راحت، بادوام، بی‌خطر و برای کودک ایمن باشند

ملاحظات ایمنی لباس کودک

توجه به «ایمنی لباس کودک» بسیار مهم است. با وجود طیف وسیعی از لباس‌های نوزادان که این روزها در دسترس است، والدین باید لباس‌هایی را برای نوزادان بخرند که راحت، بادوام، بی‌خطر و برای کودک ایمن باشند.جمله معروفی است که می‌گوید:

“No Safety, Know Pain. Know Safety, No Pain.”

به هر فروشگاهی که پا بگذارید، گزینه‌های مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. اما چطور می‌توان فهمید که این لباس‌ها‌ از نظر حساسیت پوستی، نرمی و راحتی، تعویض پوشک، ایمنی، کاربرد و ظاهر برای کودک مناسب است؟ در این مقاله ایمنی لباس کودک و ۱۱ نکته مهم را مرور خواهیم کردم.

۱. مهم‌ترین نکات در خصوص ایمنی لباس کودک

توجه و درک ملاحظات در این خصوص به این معنی نیست که شما مجبورید از برندهای گران‌قیمت استفاده کنید. بسیاری از برندها یا تولیدکننده‌های لباس بچه طی فرآیند طراحی و تولید، خط مشی ایمنی لباس کودک را اولویت کار خود قرار داده‌اند. بنابراین در زمان انتخاب و خرید پوشاک نوزاد و کودک حتما دقت داشته باشید. به طور مثال:

  • «با انتخاب لباسی که دارای پاچه گشاد و یقه باز هست، اطمینان می‌یابید که آن لباس برای نوزاد مناسب است. لباس نوزاد نباید خیلی تنگ یا کوچک باشد.»
  • برای اطمینان از سایز، یک سایز بزرگ‌تر بخرید.
  • لباس‌های خواب باید ضد حریق و فاقد بند یا دکمه خطرناک باشند تا در هنگام خواب احتمال پیچیدن به دور گردن نوزاد و مسدود کردن راه تنفس را ایجاد کنند.
  • پوشاندن و درآوردن لباس‌های نوزاد باید به راحتی انجام گیرد. لباس‌های دارای فاق چسب‌دار یا دکمه دار باعث می‌شوند که تعویض پوشک سریع‌تر و آسان‌تر شود.
  • از لباس‌های جلوباز استفاده کنید تا کودک از کشیده شدن لباس روی سرش و احتمالا گیر کردم در سر دچار استرس نشود.
  • سرهمی یک انتخاب کاربردی برای نوزادان است. سرهمی‌ها یک لباس یک‌تکه از پا تا گردن هستند و معمولا فاق چسبی دارند.
  • از لباس‌های دارای تزئین یا دکمه‌های کوچک خودداری کنید، چون خطر بلع و خفگی دارند.
  • لباس‌های بلند انتخاب خوبی نیستند، مگر اینکه فاق چسب‌دار داشته باشند.
  • هنگام خرید لباس‌های لوکس، بررسی کنید که لباس چه جنسی دارد تا مطمئن شوید که راحت، ضد حریق (در صورت نیاز) و گرم و نرم است و به پوست حساس کودک آسیب نمی‌زند.
  • بسیاری از خرده‌فروشان لباس نوزادی، پوشاکی با پارچه‌های ارگانیک عرضه می‌کنند که فاقد سفیدکننده‌، آفت‌کش‌ و رنگ‌های مضر هستند و خاصیت ضد حریق دارند. این لباس‌ها سبک هستند و به نفس کشیدن پوست کمک می‌کنند. به علاوه، دمای بدن را ثابت نگه می‌دارند و رطوبت آن را جذب می‌کنند.
  • زیپ و گیره قطعا از دکمه بهتر است، چون خطر خفگی غیر قابل انکار است. قبل از خرید باید لباس را کاملا بررسی کنید تا مطمئن شوید که برچسب یا تزئینات آن به کودک آسیب نخواهند زد.
  • نگذارید بند لباس از زیر آستین یا پاچه بیرون بزند. مطمئن شوید که لباس‌های خانگی دارای بند یا کش دنباله‌دار نیستند.
  • متعلقات پوشاک، زیورآلات و لوازم جانبی می‌توانند باعث خفگی کودک شوند یا آسیب‌های جدی به همراه داشته باشند.
  • پیشبند خطر خفگی دارد. این حادثه ممکن است در زمان بیداری یا خواب کودک رخ دهد. بعد از شیر دادن و قبل از اینکه نوزاد را بخوابانید، پیشبند را از کودک جدا کنید.
  • برای کودکان نوپا و خردسال خود از لباس‌هایی با قلاب، کش یا گیره «وِلکرو» استفاده کنید. کفش‌های بنددار را زمانی بخرید که کودک بزرگ شده است و خودش می‌تواند بند‌های کفشش را ببندد. (بیشتر بدانید: لباس کودک: چطور بخریم و در زمان خرید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟)

۲.لباس با الیاف طبیعی مطابق با ملاحظات استاندارد

به دلیل خطرات بالقوه‌ای که بعضی از لباس‌های نوزادان دارند، بسیاری از والدین از لباس‌های ارگانیک استفاده می‌کنند که معمولا قیمت بسیار بالاتری دارند. در خارج از ایران برندهایی مثل: «هانا اندرسون»، «کیت کوئین و مونیکا + اندی» و در داخل ایران «بی‌سی‌سی»، لباس‌های ارگانیک (و دوست‌داشتنی) برای نوزادان دارند، اما قیمت این لباس‌ها به مراتب بالاتر از سایر برندها است.

آیا این لباس‌ها ارزش پول بیشتر را دارند؟ دکتر جروایز گرستنر متخصص پوست به ریدرز دایجست گفت:

«خرید لباس‌های ارگانیک آنقدر هم مهم نیست؛ فقط مطمئن شوید لباسی که می‌خرید فاقد رنگ‌های مصنوعی و مواد شیمیایی سمی باشد».

«لباس‌های ارگانیک ایده خوبی هستند، توصیه می‌شود که از الیاف مصنوعی اجتناب کنید. الیاف مصنوعی از پی‌وی‌سی، ترکیبات پتروشیمی، استرها و سایر مواد شیمیایی تهیه می‌شوند که با بروز اختلالات ایمنی، مشکلات رفتاری و سرطان مرتبط هستند. تهیه لباس‌های الیاف پایدار و رنگ‌های غیرسمی، شروع خوبی است.»

۳. کش و بند در لباس نوزادان

در بحث ایمنی لباس کودک حتما باید به مواردی مثل کش و بند در پوشاک بچه‌ها توجه داشت. کش و بند‌ها می توانند برای کودکان خطرناک باشند. مواردی مانند:

  • هودی یا سایر روپوش‌های دارای کش یا بند
  • کلاه‌های دارای بند یا کش
  • پیشانی‌بند
  • کش سر
  • کمربند
  • روبان
  • گردنبند
  • سایر زیورآلات مانند دستبند، پابند و گوشواره
  • جواهرات مهره‌دار
  • کیف بزرگ یا کیف‌دستی بنددار
  • پستانک‌های دارای زنجیر یا روبان

«لباس کودکان خردسال در قسمت سر یا گردن نباید کش یا بند داشته باشد. کش و بند در ناحیه سر و گردن، نباید حالت لاستیکی داشته باشند. از پوشاندن لباس‌هایی که با کمربند بسته می‌شوند خودداری کنید. روسری ممکن است در اسباب‌بازی یا وسایل روزمره گیر کند و باعث خفگی کودک شود.»

۴. کدام الیاف را باید مدنظر داشته باشیم؟

پشم مرینوس یکی دیگر از پارچه‌های طبیعی است که فاقد مواد مصنوعی یا رنگ‌های غیر طبیعی است. مرینوس یک جنس ایده‌آل برای پوشاک نوزادان است و با پشم معمولی فرق دارد. این پشم به شکل طبیعی تهیه شده و از طریق فرایندهای شیمیایی مانند خیساندن یا پشم‌شویی تولید نمی‌شوند.

برخلاف الیاف مصنوعی که ممکن است باعث گرمازدگی شوند، پشم مرینوس مثل عایق عمل می‌کند و دمای بدن را ثابت نگه می‌دارد. لباس‌های با سطح جذب بالا باعث می‌شوند که کودک احساس خشک بودن و شادابی کند.

لاکرا، پلی‌استر، فلانل پنبه‌ای، وِلور، خز مصنوعی، پر قو، بافت ژاکارد، بافت پنبه‌ای، پنبه براش‌خورده و بافت حلقوی از جمله رایج‌ترین مواد مورد استفاده در لباس کودکان هستند. (در همین رابطه بخوانید: ۱۳ نوع پارچه برای لباس کودک و نوزاد)

لاکرا یک الیاف مصنوعی است که از پلیمر حاوی پلی‌اورتان تهیه می‌شود و به همین دلیل بسیار منعطف است. پلی استر از رزین‌های مصنوعی تهیه شده است و به استحکام بالا، سبکی و مقاومت در برابر آب و هوا معروف است. پنبه براش‌خورده، پارچه‌ای است که برای از بین بردن پرز و سایر الیاف مازاد برس‌کشی شده است تا نرم و صاف شود.

ژاکارد یک بافت طرح‌دار است که در حین مراحل تولید روی پارچه قرار می‌گیرد. وِلور یک پارچه نمدی است که خیلی شبیه مخمل است. فلانل پنبه‌ای نوعی پنبه با بافت جناقی و سنگین است و شباهت زیادی به مخمل دارد و همچنین به عنوان فلانل کانتون یا پر قو هم شناخته می‌شود. خز مصنوعی پارچه‌ای شبیه خز حیوانی است. بافت حلقوی نیز پارچه‌ای با انعطاف زیاد است که به خاطر در هم تنیده شدن پنبه، پس از شستشو به حالت اول باز می‌گردد.

۵. اجتناب از مواد شیمیایی سمی و رنگ‌های مصنوعی

متأسفانه، یک سری مواد شیمیایی سمی وجود دارد که باید قبل از خرید لباس نوزادان به آنها توجه کنید. بنا به اعلام سازمان آمریکای سبز، بیش از 8،000 ماده شیمیایی سمی در تولید منسوجات به کار می‌رود.

برای مثال، مواد شیمیایی باقیمانده از فرایند تولید به لباس نوزاد می‌چسبند و ترکیبات ضد حریق هورمون‌ها را مختل می‌کنند. سازمان صلح سبز، فهرستی از مواد شیمیایی سمی در پوشاک نوزادان را منتشر کرده است.

یک نگرانی دیگر غیر از مواد شیمیایی، رنگ‌های مصنوعی هستند که در تولید لباس نوزادان به کار می‌روند. بنا به اعلام آمریکای سبز، رنگ‌های خاصی مثل آزو حتی ممکن است سرطان‌زا باشند. از آنجایی که نوزادان پوست حساسی دارند، باید بدانید که کدام مواد شیمیایی از طریق لباس به پوست آنها برخورد می‌کند.

۶. توجه به حفظ محیط زیست

غیر از جنس پوشاک و توجه به ایمنی لباس کودک، توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که لباس نوزاد چطور تهیه شده است. مدت‌هاست که می‌دانیم مدهای زودگذر برای محیط‌زیست ضرر دارند. از این رو، خرید از برندهایی که لباس‌های پایدار تهیه می‌کنند و از شیوه‌های تولید سازگار با محیط‌زیست بهره می‌گیرند، برای بسیاری از والدین یک عامل تعیین‌کننده است.

بعضی از برندهای لباس نوزادان در همین راستا فعالیت دارند؛ به‌ویژه آنهایی که به خاطر اقدامات مشکوک‌شان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به گفته ارنشاو-منبع رسانه‌ای برای صنعت پوشاک کودکان-کارترز در اوایل سال جاری به استفاده از شیوه‌های پایدارتر در تولید لباس‌های کودکان روی آورد و حجم مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید لباس‌ها را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، کارترز متعهد شد که در خصوص عملیات تولید خود شفاف‌تر عمل کند و تلاش بیشتری را برای حفاظت از حقوق انسانی در مراحل مختلف زنجیره تأمین به کار گیرد.

خریدن لباس‌های پایدار برای کودکان، یک قدم بزرگ در راه آموزش بچه‌هاست که چطور به محیط‌زیست خود توجه کنند، سرمشق دیگران باشند و در عین حال به افزایش ملاحظات ایمنی در خصوص لباس‌های نوزادان کمک کنند.

۷. چه لباسی به کودک بپوشانم تا از او در برابر خطر سوختگی محافظت کنم؟

شما باید لباس‌هایی بخرید که از مواد غیر قابل اشتعال تهیه شده‌اند. لباس شب کودکان، از جمله لباس خواب آنها باید مطابق با استانداردهای ایمنی باشند. به وجود برچسب «اشتعال‌پذیری کم» بر روی لباس‌ها دقت کنید.

لباس‌هایی که فاقد این استاندارد هستند، باید دارای برچسب «دور از آتش نگه دارید» باشند که با حروف بزرگ و فونت قرمز نوشته می‌شود.

لباس‌های فانتزی از دید مقامات ایمنی به عنوان اسباب‌بازی تلقی می‌شوند. این لباس‎‌ها باید مطابق با استاندارد اشتعال‌پذیری EN 71-2 باشند. لباس‌هایی بخرید که دارای نشان گواهی مورد تأیید هستند. رعایت این استاندارد با علامت ‘CE’ روی برچسب لباس درج می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات ایمنی هنگام خرید لباس‌ها، اطلاعات کمیسیون رقابت و حمایت از مصرف‌کننده (CCPC) را بررسی کنید.

اما به طور خلاصه:

  • به کودک یاد دهید که آتش خطرناک است و اگر لباس‌هایش آتش گرفت، باید بایستد، روی زمین بیافتد و غلت بزند.
  • لباس خوابی به کودک بپوشانید که از پارچه‌های غیر قابل اشتعال تهیه شده‌اند. پارچه‌هایی مثل پلی استر یا نایلون به راحتی آتش نمی‌گیرند. لباس‌های دارای پنبه در برابر آتش مقاوم نیستند.
  • لباس خوابی به کودک بپوشانید که مچ پا، کمر و مچ دستش محکم باشد. لباس خواب‌های تنگ نسبت به لباس‌های گشاد کمتر آتش می‌گیرند. لباس‌های روز، مثل تی‌شرت، برای خواب مناسب نیستند.

۸. لباس چطور می‌تواند به کودکان آسیب بزند؟

لباس‌هایی که کودکان هر روز می‌پوشند، ممکن است باعث آسیب آنها شوند:

  • اگر کلاه یا بند لباس در وسایل زمین بازی، نرده‌ها یا درب اتومبیل یا اتوبوس گیر کند، ممکن است باعث خفگی کودک شود.
  • دکمه‌هایی که شل هستند، ممکن است باعث خفگی شوند.
  • اگر لباس‌ها قابل اشتعال باشند، ممکن است باعث سوختگی شوند.
  • کودک ممکن است بر اثر بلعیدن باتری دکمه‌‌ای لباس مریض شود. اینها باتری‌های بسیار کوچکی هستند که در لباس‌ها یا کفش‌های چشمک‌زن تعبیه می‌شوند.
  • اگر کفش‌های کودک مناسب نباشند یا فاقد چسبندگی کافی باشند، ممکن است باعث زمین خوردن و آسیب دیدن کودک شوند.
  • اگر کوله‌پشتی کودک خیلی سنگین باشد، می‌تواند به کمر، گردن یا شانه‌های آنها آسیب بزند.

۹. چه لباسی به کودک بپوشانم تا از او در برابر خفگی محافظت کنم؟

  • تمام بند‌ها و کش‌های لباس را جدا کنید.
  • نگذارید کودک هنگام بازی روسری یا کلاه ایمنی بپوشد.
  • بررسی کنید که کمربندها، گره‌ها و چسب‌های لباس محکم باشند. این موارد نباید خیلی بلند باشند تا دور گردن کودک نپیچند.
  • کلاه را از لباس کودک جدا کنید، یا مطمئن شوید که کلاه در صورت گیر کردن به چیزهای دیگر از لباس جدا می‌شود. کلاه‌هایی که چسب «ولکرو» دارند، بهترین گزینه هستند.
  • بررسی کنید که دکمه‌ها و سایر لوازم کوچک محکم به لباس چسبیده باشند و شل نشوند.
  • مطمئن شوید که پتوها و اسلیپرها فاقد بافت‌های شل باشند.

۱۰. چه لباسی به کودک بپوشانم تا از او در برابر افتادن محافظت کنم؟

  • مطمئن شوید که کودک کفش مناسب می‌پوشد.
  • مطمئن شوید که بند کفش محکم است و شل نمی‌شود.
  • تا زمانی که کودک نمی‌تواند بند کفش‌هایش را ببندد، کفش‌های چسبی بخرید.
  • کفشی بخرید که چسبندگی خوبی داشته باشد (غیر لغزنده).
  • توجه داشته باشید که کفش‌های چرخ‌دار (مانند هیلیس) می‌توانند باعث زمین خوردن کودک شوند. اگر کودک این کفش‌ها را می‌پوشد، مطمئن شوید که در یک جای امن (دور از پله‌ها و سطوح ناصاف) قدم می‌زند.

۱۱. چطور می‌توانم از شانه‌های کودک در زمان استفاده از کوله‌پشتی محافظت کنم؟

  • مطمئن شوید که کودک کوله‌پشتی را روی هر دو شانه خود می‌گذارد. این کار باعث پخش یکنواخت وزن کوله‌پشتی می‌شود. همچنین به محافظت از کودک در برابر کشیدگی کمر، شانه یا گردن (کشش یا پارگی عضله یا تاندون) کمک می‌کند.
  • یک کوله‌پشتی مجهز به بند‌های پهن و بالشتک‌دار و پشتی بالشتک‌دار بخرید.
  • بند‌ها را طوری تنظیم کنید که کوله‌پشتی نزدیک به کمر کودک قرار بگیرد.
  • مطمئن شوید که کودک وزن زیادی را با کوله‌پشتی حمل نمی‌کند. وزن کوله‌پشتی نباید بیش از 20% وزن کودک باشد. برای مثال، اگر کودک 36 کیلوگرم (80 پوند) وزن دارد، کوله‌پشتی او نباید از 7 کیلوگرم (15 پوند) سنگین‌تر باشد.

در پایان، برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی راهنمای لباس کودک داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با برداشتی از دو مقاله با عنوان Clothing Safety for Children و Looking towards sustainable baby clothes (که پیشتر در نشریه اینترنتی mom.com و myhealth.alberta.ca منتشر شده) توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من بهمن فلاحی متخصص سئو، عضو تحریریه، نویسنده و بررس مطالب بی‌سی‌سی هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی تلاش می‌کنیم بهترین، به‌روزترین و معتبرترین مطالب را برای آگاهی مخاطبان‌مان تهیه، تدوین و ترجمه کنیم. هر یک از مطالب چندین‌بار و به‌واسطه عوامل مختلف تحریریه بازبینی و بررسی می‌شوند. تحقیق، ترجمه و انتخاب مطالب از منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان و ارجاع به منابع اصلی، اساس فعالیت من و همکارانم در بی‌سی‌سی مگ است.

2 یک نظر

  1. فاطمه ناصری پاسخ

    واقعا موضوع جالب و به دردبخوری بود. من تازه با صفحه شما اشنا شدم . منتظر می مونم هر روز مطالب جدید تون رو میخونم. خواستم پیشنهاد بدم مراکز و فروشگاه هایی رو معرفی کنید که لباس های مناسب و سالم برای بچه ها میفروشن. باز هم تشکر میکنم از مطالب خوبتون

    1. نسیم توسلی پاسخ

      درود بر شما
      خوشحالیم که مطلب برای شما جالب بود. امیدواریم که بی‌سی‌سی مگ رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید. حتما درباره این موضوع توی تحریریه تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در اولین فرصت به معرفی مراکز و فروشگاه‌ها خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *