علائم بارداری؛ راهنمای کامل نشانه‌های اولیه

آیا تست‌های خانگی روش مناسبی برای تشخیص بارداری‌­اند؟ در این یادداشت مهم‌ترین نشانه‌ها و به طور دقیق‌تر جزئیات کاملی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

راهنمای علائم بارداری

علائم بارداری با نشانه­‌های مختلفی بروز می­‌کند. این نشانه‌­ها برای مادران به منزله زنگ خبر است تا از تغییرات بدنی خود مطلع شوند. برخی از این عوارض می‌­توانند برای سلامت مادر و کودک مشکلاتی را ایجاد کنند. برخی دیگر به عنوان نشانه‌های طبیعی در یک بارداری نرمال تلقی می‌­شوند. برخی از زنان پیش از حاملگی دارای بیماری‌­های زمینه‌­ای هستند که در هنگام بارداری می‌­تواند منجر به عوارض شدیدتر شود.

درک صحیح و شناخت علائم بارداری و دریافت مراقبت­‌های بهداشتی حین و قبل از بارداری برای زنان بسیار مهم است. و می­‌تواند بارداری سلامت و ایمن را رقم بزند. همین طور خطر عوارض بارداری بر مادر و کودک را کاهش خواهد داد.

علائم بارداری از ناراحتی­‌های خفیف تا بیماری‌های شدید را شامل شده و گاه می‌تواند تهدید کننده سلامتی باشد. تشخیص طبیعی بودنِ علائم یا نبودن آن، به شما کمک خواهد کرد تا اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام دهید.

به خاطر داشته باشید، راه‌­های بسیاری برای مدیریت مشکلات دوران بارداری وجود دارد که می‌­توانید با آگاهی و به کمک مراقبت‌های بهداشتی به راحتی این دوران را سپری کنید. از طرفی بسیاری یا نگران بارداری ناخواسته هستند یا نیاز دارند از علائم بارداری مطلع شوند. در این مقاله، راهنمای کامل نشانه‌های اولیه بارداری را باهم بررسی خواهیم کرد.

آیا من باردارم؟

علائم اولیه بارداری از خانمی به خانم دیگر متفاوت است. شاید در ماه نخست بارداری احساس کنید بدن‌تان به سرعت در حال تغییر است، یا اصلا متوجه هیچ نشانه‌ای نشوید. اما عمومی‌­ترین علائم اولیه بارداری شامل موارد زیر است:

  • قطع شدن قاعدگی
  • تکرر ادرار
  • متورم و حساس شدن سینه‌ها
  • خستگی
  • حساسیت بویایی
  • تهوع صبحگاهی

در حالیکه تست بارداری و سونوگرافی تنها راه‌های تشخیص بارداری هستند، شما می‌توانید به سایر علائم و نشانه‌ها نیز توجه کنید. علائم بارداری فراتر از قطع شدن قاعدگی هستند.

سریع­ترین راه برای تشخیص بارداری

بارداری در هر خانم تجربه‌­ای متفاوت است. حتی ممکن است در بارداری­‌های مختلف و برای یک نفر، تجربه­‌های مختلف و نشانه­‌های متفاوت گزارش شود. برخی ممکن است در چند روز اول به بارداری مشکوک شوند، در حالی­‌که برخی دیگر تا زمان قطع شدن قاعدگی متوجه چیزی نمی‌شوند. همچنین برخی خانم‌ها تا ماه‌ها پس از لقاح خبر ندارند که باردار هستند.

بهترین راه برای اطلاع از اینکه باردار هستید یا خیر، انجام تست بارداری است. تست بارداری، سطح هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) را اندازه‌گیری می‌کند. این هورمون از لحظه لقاح در بدن شما شروع به ترشح می‌کند. و در ابتدای بارداری به سرعت تکثیر می‌شود.

برخلاف آنکه این هورمون از همان ابتدا در بدن ترشح می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا وجود آن در تست بارداری مثبت اعلام شود. به طور معمول، از اولین روز آخرین قاعدگی حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد تا hCG کافی برای مثبت شدن تست بارداری در بدن ترشح شده و موجود باشد.


بررسی کنید: خرید لباس نوزاد و پوشاک کودک


علائم بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما هفته اول بارداری شما، تاریخ آخرین قاعدگی شما است. آخرین چرخه قاعدگی شما به عنوان هفته اول بارداری در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر هنوز باردار نباشید.

تاریخ زایمان بر مبنای اولین روز از آخرین چرخه قاعدگی محاسبه می‌شود. بنابراین ممکن است در هفته‌های اول بارداریِ 40 هفته‌ای خود، هیچ علائمی نداشته باشید. (بررسی کنید و بیشتر بدانید: ۶ نکته بسیار مهم درباره تشخیص بارداری و سریع‌ترین روش انجام تست)

زمان مناسب برای انجام تست بارداری 

اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری خانگی 1 هفته پس از قطع شدن قاعدگی است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی در سال 2017، تست‌های بارداری خانگی در صورت استفاده صحیح و در زمان مناسب، 97% جواب قطعی می‌دهند. همچنین آزمایش خون می‌تواند حاملگی را زودتر از موعد تشخیص دهد، اما باید در مطب پزشک یا در یک محیط بالینی انجام شود.

از آنجایی که تولید هورمون hCG در بدن زمان می‌برد، بهتر است قبل از انجام تست بارداری خانگی (بِیبی چک) منتظر بمانید تا قاعدگی شما متوقف شود. در غیر این صورت ممکن است تست شما نتیجه منفی را نشان دهد، حتی اگر واقعا باردار باشید. به طور کل می‌توانید یک هفته پس از قطع قاعدگی بفهمید که باردار هستید. دفتر سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده معتقد است که انجام تست بارداری خانگی در این مرحله نتیجه دقیق‌تری به شما خواهد داد.

نشانه‌های حاملگی

تست‌های بارداری خانگی ارزان هستند و به طور گسترده و بدون نسخه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های متفرقه به فروش می‌رسند. اگر بخواهید می‌توانید زودتر از این نیز تست بدهید، اما ممکن است نتیجه منفی کاذب بگیرید. این یعنی تست نشان می‌دهد که باردار نیستید، اما در واقع باردار هستید.

اگر تست بارداری خانگی را زودتر از موعد انجام دهید، ممکن است هنوز hCG کافی در ادرار شما وجود نداشته باشد تا تست آن را تشخیص بدهد. تست‌های بارداری خانگی با آزمایش میزان hCG در ادرار شما کار می‌کنند. این هورمون فقط در خون و ادرار خانم‌های باردار وجود دارد.

همچنین، ساختار شیمیایی بدن هر فردی متفاوت است. یک خانم ممکن است یک روز پس از قاعدگی خود نتیجه مثبت بگیرد، در حالی‌که تست مثبت یک خانم دیگر ممکن است تا هفته‌ها ظاهر نشود. بنابراین، نتایج تست اولیه ممکن است دقیق نباشند.

آیا تست‌های خانگی روش مناسبی برای تشخیص بارداری‌­اند؟

به طور کلی، تست‌های بارداری خانگی (baby check) قابل اطمینان هستند. در این پروسه باید روی یک نوار تست کوچک ادرار کنید و سپس منتظر صفحه اعلام نتیجه بمانید. این صفحه معمولا یک تصویر آزمایشی را نشان می‌دهد (که در اکثر اوقات نشان­ دهنده، یک خط مستقیم است). این علامت به معنی آن است که تست شما کار می‌کند. ظاهر شدن یک خط و یا دو خط بر روی صفحه نمایش دهنده، مثبت، منفی و یا کاذب بودن نتیجه را معین می­‌کند.

تست بارداری خانگی

حتما پیش از استفاده دستورالعمل هر تست را بخوانید. و بسته‌بندی را بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند. در عرض چند دقیقه، نشانگر تست خانگی بارداری، نتیجه مثبت یا منفی را نشان می‌دهد. در برخی از تست‌های دیجیتال از یک کلمه یا عبارت (باردار یا غیر باردار) استفاده می‌شود.

دفتر سلامت زنان توصیه می‌کند که اگر از تست بارداری خانگی نتیجه منفی گرفتید، یک هفته بعد تست دیگری برای بررسی مجدد انجام دهید. برخی از تست‌های بارداری خانگی دقیق‌تر از بقیه هستند. (در همین رابطه بخوانید: ۷ نکته مهم درباره بهترین زمان برای بارداری در طول ماه)

تشخیص بارداری با استفاده از آزمایش خون

آزمایش خون برای تشخیص بارداری احتمالی در کلینیک‌های مراقبتی و آزمایشگاه‌ها انجام می‌گیرد. این تست در خون شما دنبال hCG می‌گردد. قبل از انجام تست، باید منتظر بمانید تا hCG کافی در بدن شما ترشح شود. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است در برخی موارد و جهت اطمینان بیش­تر این تست را توصیه کنند. اگر مشکوک به بارداری هستید با پزشک خود تماس بگیرید و درباره بهترین نوع آزمایش با او صحبت کنید.

تشخیص بارداری با استفاده از آزمایش خون

میزان hCG در خون، نتیجه مثبت یا منفی و یا مشکوک را تعیین خواهد کرد. آزمایش خون اغلب می‌تواند hCG را زودتر از تست ادرار در بارداری تشخیص دهد. آزمایش خون نتیجه مثبت را 6 تا 8 روز پس از تخمک‌گذاری نشان می‌‌دهد، در حالی‌که آزمایش ادرار حدود 3 هفته پس از تخمک‌گذاری جواب را نشان خواهد داد.

برخلاف آزمایش ادرار در خانه، آزمایش خون معمولا در یک محیط بالینی انجام می‌گیرد. در صورت تمایل به انجام این آزمایش با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات علائم بارداری مانند حالت تهوع، خستگی و حساس شدن سینه‌ها قبل از قطع شدن قاعدگی ظاهر می‌شوند. این علائم ممکن است به شما تصور این را بدهد که باردارید، اما دلیل مطمئنی نیست. فقط آزمایش می‌تواند نتیجه قطعی را به شما اطلاع دهد. 

7 نشانه رایج بارداری

بارداری چندین علامت اولیه دارد که ممکن است آنها را تجربه کنید. همه خانم‌ها این علائم را تجربه نمی‌کنند و برخی ممکن است حتی هیچ یک از آنها را احساس نکنند. این علائم در دوران بارداری در بین خانم‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین هرگز بارداری خود را با بارداری دیگران مقایسه نکنید.

علائم اولیه بارداری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قطع شدن قاعدگی: شایع‌ترین علامت بارداری، قطع شدن قاعدگی است. زمانی که لقاح رخ می‌دهد، بدن شما هورمون‌هایی تولید می‌کند که روند تخمک‌گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم را متوقف می‌کند. این یعنی چرخه قاعدگی شما متوقف می‌شود و تا زمان تولد نوزاد دیگر پریود نخواهید شد. پس از تکمیل لانه‌گزینی، بدن شما شروع به ترشح گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) می‌کند. این هورمون در حفظ بارداری به بدن کمک می‌کند.

همچنین به تخمدان‌ها دستور می‌دهد که آزاد کردن تخمک‌های بالغ را در هر ماه متوقف کنند. اما قطع شدن قاعدگی همیشه به معنی بارداری نیست. این امر ممکن است به دلیل استرس، ورزش سنگین، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی و سایر عواملی که باعث قاعدگی نامنظم می‌شوند، رخ دهد. احتمالا 4 هفته پس از لقاح، عدم قاعدگی را تجربه خواهید کرد. اگر معمولا قاعدگی نامنظم دارید، باید تست بارداری بدهید.

  • مراجعه مکرر به دستشویی و بی‌­اختیاری: حتی قبل از اینکه قطع شدن قاعدگی را تجربه کنید، ممکن است متوجه شوید که به طور مکرر ادرار می‌کنید. این مسئله به این دلیل رخ می‌دهد که خون بیشتری نسبت به قبل دارید. خون‌رسانی بدن در دوران بارداری افزایش می‌یابد. کلیه‌های شما خون را تصفیه کرده و مواد زائد را از بین می‌برند.

این مواد زائد در قالب ادرار از بدن خارج می‌شوند. هر چه خون در بدن شما بیش‌تر باشد، بیش‌ترادرار خواهید کرد. هورمون‌ها نقش زیادی در سلامت مثانه دارند. در جریان بارداری، ممکن است متوجه شوید که بیشتر به دستشویی می‌روید یا به طور تصادفی نشت ادرار را تجربه کنید. نکاتی برای کنترل تکرر ادرار:

    • هر روز حدود 300 میلی‌لیتر (کمی بیشتر از یک فنجان) مایعات اضافی بنوشید.
    • جهت جلوگیری از بی‌اختیاری یا نشت ادرار، برای دستشویی رفتن از قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • فرسودگی و احساس خستگی: بسیاری از خانم‌ها در اوایل بارداری احساس خستگی شدید دارند. این امر به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون رخ می‌دهد. خستگی مانند سایر علائم اولیه بارداری در سه‌ماهه دوم بهبود می‌یابد. اما در بسیاری از خانم‌ها در سه‌ماهه سوم مجدد برمی‌گردد.
  • ناخوشی صبحگاهی (حتی ظهر و شب): برخلاف نامی که دارد، این نشانه بارداری ممکن است در هر زمانی از شبانه‌روز رخ دهد. حالت تهوع از 2 هفته پس از بارداری یا چند ماه پس از لقاح شروع می‌شود. ناخوشی و حالت تهوع صبحگاهی معمولا در حدود هفته‌های چهارم تا ششم ظاهر می‌شود و در حدود هفته نهم به اوج خود می‌رسد. همه خانم‌ها حالت تهوع را تجربه نمی‌کنند و این علامت سطوح مختلفی دارد.

ممکن است حالت تهوع داشته باشید اما استفراغ نکنید. حدود نیمی از خانم‌ها علامت استفراغ را دارند. با اینکه حالت تهوع در دوران بارداری نسبتا طبیعی است، در صورت کم‌آبی بدن می‌تواند مشکل‌ساز شود. خانم‌هایی که به دلیل حالت تهوع شدید نمی‌توانند غذا و مایعات بخورند، ممکن است به هیپرامزیس گراویداروم یا استفراغ شدید بارداری مبتلا شوند.

اگر دچار حالت تهوع و کم‌آبی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از خانم‌ها، در سه‌ماهه اول بارداری، ناخوشی صبحگاهی خفیف تا شدید را تجربه می‌کنند. این عارضه ممکن است در اواخر سه‌ماهه اول شدیدتر شود، اما اغلب با ورود به سه ماهه‌دوم از شدت آن کاسته می‌شود. نکاتی جهت کاهش تهوع بارداری:

    • یک بسته کراکر نمکی در کنار تخت خود بگذارید و هر صبح قبل از بیدار شدن چند عدد میل کنید تا حالت تهوع کمتری داشته باشید.
    • با نوشیدن آب زیاد، هیدراته بمانید.
    • اگر نمی‌توانید مایعات یا غذا میل کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • دردناک و بزرگ شدن سینه‌ها: سینه‌های شما ممکن است در طول بارداری نسبت به لمس حساس شوند. درد سینه می‌­تواند شبیه درد قبل از قاعدگی باشد، اما شدت بیشتری دارد. نوک پستان‌ها نیز ممکن است تیره‌تر و بزرگ‎‌تر شود. این درد موقتی است و زمانی که بدن شما به تغییرات هورمونی عادت کند از بین می‌رود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که پستان‌ها بزرگ‌تر شده و پستان‌بند از حالت عادی سفت‌تر است. تغییرات سینه‌ها ممکن است بین هفته‌های چهارم تا ششم رخ دهد. تغییر شکل سینه و نوک پستان نیز می‌تواند در حدود هفته یازدهم شروع شود. هورمون‌ها همچنان باعث رشد سینه می‌شوند. آرئول (ناحیه اطراف نوک پستان) ممکن است تیره‌تر و بزرگ‌تر شود. نکاتی برای کنترل درد و حساسیت سینه­‌ها:

    • با خرید یک سینه‌بند بارداری راحت و مقاوم، حساسیت سینه‌ها را برطرف کنید. یک سینه‌بند نخی و بدون سیم، بهترین گزینه است.
    • سینه‌بندی با گیره‌های مختلف بخرید تا فضای کافی برای رشد سینه‌ها داشته باشد.
    • پد سینه بخرید و آن را در سینه‌بند خود بگذارید تا از اصطکاک نوک پستان‌ها و درد آنها جلوگیری شود.
  • افزایش دمای بدن در اوایل بارداری: افزایش دمای پایه بدن ممکن است نشانه بارداری باشد. همچنین دمای نرمال بدن ممکن است با ورزش یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم افزایش یابد. در این مدت، حتما آب بیش‌تری بنوشید و با احتیاط ورزش کنید. خنک نگه داشتن اتاق خواب نیز می‌تواند سودمند باشد. دمای بدن شما ممکن است در مراحل اولیه بارداری بالاتر از حد عادی باشد.
  • نفخ و یبوست در اوایل بارداری: نفخ ممکن است مانند دوران قاعدگی در اوایل بارداری رخ دهد. این عارضه ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که سیستم گوارش شما را نیز کُند می‌کند. در نتیجه ممکن است احساس یبوست کنید. یبوست همچنین می‌تواند احساس نفخ را افزایش دهد.

11 نشانه‌ای که در دوران بارداری بسیار نادرند!

بارداری علائم دیگری هم دارد که چندان رایج نیستند. علائم نادر مانند علائم رایج ممکن است رخ دهند یا ندهند. باید توجه داشته باشید که علائم در هر فردی متفاوت است و هر فرد نشانه‌های خاص خود را تجربه خواهد کرد.

نشانه‌های نادر بارداری

این ۱۱ علامت عبارتند از:

  • لکه‌بینی (خونریزی لانه‌گزینی): اگرچه ممکن است علامت بدی به نظر برسد اما خونریزی خفیف (لکه‌بینی) می‌تواند نشانه لانه‌گزینی جنین در پوشش داخلی رحم باشد. لانه‌گزینی چند روز پس از لقاح انجام می‌شود. خونریزی لانه‌گزینی مانند قطرات کوچک خون یا ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن به نظر می‌رسد.

این علامت تقریبا در زمان عادت ماهانه شما ظاهر می‌شود و ممکن است تا چند روز یا چند هفته ادامه یابد. لکه‌بینی باعث می‌شود که برخی از خانم‌ها فکر کنند قاعدگی ملایمی داشته و باردار نیستند.

  • میل به غذا، گرسنگی مداوم و غذا بیزاری: مسئله غذا می‌تواند در اوایل بارداری پیچیده باشد. برخی از خانم‌ها هوس می‌کنند که غذاهای خاصی بخورند یا دائما احساس گرسنگی دارند. در حالی­‌که برخی از غذاها و طعم‌ها ممکن است در اوایل بارداری فوق‌العاده به نظر برسند، برخی دیگر ممکن است طعم نامطلوبی پیدا کنند. غذا بیزاری ممکن است در طول بارداری رخ دهد و باعث شود از چیزهایی که قبلا لذت می‌بردید متنفر شوید.

حساسیت بویایی یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است که بیشتر گزارش می‌شود. شواهد علمی اندکی در خصوص حساسیت بویایی در سه‌ماهه اول بارداری وجود دارد. با این حال، این عارضه می‌تواند مهم باشد؛ زیرا حساسیت بویایی ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. همچنین ممکن است بی‌میلی شدید نسبت به برخی غذاها را به دنبال داشته باشد.

بر اساس تحقیقات سال 2017، ممکن است در دوران بارداری با افزایش یا کاهش قدرت حس بویایی مواجه شوید. این امر به ویژه در سه‌ماهه اول و سوم بارداری دیده می‌شود. تقویت بویایی نسبت به ضعف بویایی شایع‌تر است. برخی از بوها که قبلا هرگز شما را آزار نمی‌دادند، ممکن است ناخوشایند شوند یا حتی حالت تهوع ایجاد کنند. خبر خوب این است که حس بویایی شما پس از زایمان یا در عرض 6 تا 12 هفته پس از زایمان به حالت عادی باز خواهد گشت.

  • احساس طعم فلز در دهان: بسیاری از خانم‌ها می‌گویند که در مراحل اولیه بارداری یک طعم فلزی را در دهان خود احساس می‌کنند. ممکن است احساس کنید کلی سکه در دهان خود دارید. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که غذای خاصی میل کرده‌اید یا در طول روز به طور چیزی خورده‌اید.
  • سردرد و سرگیجه: سردرد و احساس ضعف و سرگیجه در اوایل بارداری بسیار شایع است. این مسئله به دلیل تغییرات هورمونی در بدن و افزایش حجم خون رخ می‌دهد.
  • گرفتگی: ممکن است گرفتگی‌هایی را تجربه کنید که مشابه عادت ماهانه شما باشد. اگر این گرفتگی‌ها عمدتا در یک سمت بدن احساس می‌شوند یا شدید هستند، باید فورا با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید. این علامت می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم یا سایر معضلات باشد.
  • نوسانات خلقی: با تداوم تغییر سطح هورمون‌ها، ممکن است نوسانات خلقی را تجربه کنید. این امر طبیعی است و ممکن است در طول بارداری رخ دهد. سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری بالا می‌رود. این مسئله می‌تواند بر خلق و خو اثر بگذارد و شما را بیش از حد معمول احساساتی یا واکنشی کند.

نوسانات خلقی در دوران بارداری یک امر رایج است و ممکن است باعث بروز افسردگی، تحریک­‌پذیری، اضطراب و سرمستی شود. با این حال، اگر احساس اضطراب و افسردگی دارید و یا به آسیب زدن به خود فکر می‌کنید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

  • افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری: در هفته‌های هشتم تا دهم، قلب شما ممکن است سریع‌تر و شدیدتر کار کند. تپش قلب و آریتمی در دوران بارداری شایع است. این مسئله معمولا به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سال 2016، جریان خون شما در دوران بارداری بین 30 تا 50% افزایش می‌یابد که می‌تواند حجم کار قلب شما را افزایش دهد.

شما می‌توانید قبل از لقاح در مورد مشکلات قلبی با تیم پزشکی خود صحبت کنید. اگر صحبت نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که در مورد شرایط یا داروهای خاص حرف بزنید.

  • فشار خون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری: فشار خون بالا بیش­تر موارد در مراحل اولیه بارداری کاهش می‌یابد. این مسئله ممکن است باعث احساس سرگیجه شود، زیرا عروق خونی شما گشادتر شده‌اند. تشخیص فشار خون بالا بر اثر بارداری دشوار است. تقریبا تمام موارد فشار خون بالا در 20 هفته اول حاکی از یک مشکل اساسی هستند.

کاهش فشار ممکن است در اوایل بارداری رخ دهد، اما ممکن است از قبل نیز وجود داشته باشد. پزشک متخصص فشار خون شما را در اولین معاینه اندازه‌گیری می‌کند تا یک مبنای مشخص برای اندازه‌گیری فشار خون طبیعی شما پیدا کند. نکاتی برای فشارخون بالای بارداری:

    • اگر قبلا این کار را شروع نکرده‌اید، ورزش‌های مناسب بارداری را امتحان کنید.
    • فشار خون خود را به طور منظم کنترل کنید.
    • برای دریافت رژیم غذایی جهت کمک به کاهش فشار خون با پزشک خود مشورت کنید.
    • آب کافی بنوشید و به طور منظم میان‌وعده میل کنید تا از سرگیجه دور بمانید. هنگام برخاستن از روی صندلی، آرام عمل کنید تا دچار سرگیجه نشوید.
  • افزایش وزن در اوایل بارداری: افزایش وزن در پایان سه‌ماهه اول شایع‌تر است. ممکن است در چند ماه اول بین 500 گرم تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کنید. توصیه‌های مربوط به مصرف کالری در اوایل بارداری تفاوت چندانی با رژیم غذایی معمول شما نخواهد داشت، اما مقدار آن با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد.

در مراحل بعدی، اضافه وزن در قالب موارد زیر ظاهر می‌شود: سینه‌ها (حدود 500 گرم تا 1.5 کیلوگرم)/ رحم (حدود 2 1 کیلو)/ جفت (750 گرم)/ مایع آمنیوتیک (حدود 1 کیلوگرم)/ افزایش حجم خون و مایعات (حدود 2.5 تا 3.5 کیلوگرم)/ چربی (3 تا 4 کیلوگرم).

  • سوزش معده در اوایل بارداری:‌ هورمون‌ها می‌توانند باعث شل شدن دریچه بین معده و مری شوند. این امر باعث می‌شود اسید معده نشت کند و منجر به سوزش معده شود. نکاتی جهت کنترل سوزش معده:
    • با خوردن چندین وعده غذایی کوچک در روز به جای وعده‌های بزرگ از سوزش معده در دوران بارداری جلوگیری کنید.
    • سعی کنید حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا بنشینید تا به هضم غذا کمک کنید.
    • اگر به داروهای ضد اسید نیاز دارید، با پزشک درباره موارد بی‌خطر صحبت کنید.
  • درخشش بارداری و آکنه در اوایل بارداری: بسیاری از مردم ممکن است در اوایل بارداری این جمله را به شما بگویند:«درخشش بارداری دارید.» ترکیب افزایش حجم خون و سطح هورمون‌ها، خون بیشتری را در عروق شما به جریان می‌اندازد. این امر باعث می‌شود که غدد چربی بدن بیشتر کار کنند. افزایش فعالیت غدد چربی به پوست شما ظاهری براق و درخشان می‌دهد. از سوی دیگر، ممکن است باعث ظهور آکنه شود.

آیا ممکن است علائم اولیه بارداری را داشته باشم اما باردار نباشم؟

بسیاری از علائم اولیه بارداری با سایر شرایط پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی هم‌پوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی می‌تواند شبیه به علائم بارداری باشد. این مسئله، تشخیص و تفاوت‌ها را دشوار می‌کند. همچنین ممکن است قطع شدن قاعدگی را تجربه کنید، بدون آنکه باردار باشید.

احتمال حاملگی

این مسئله زمانی رخ می‌دهد که زیاد ورزش می‌کنید، وزن زیادی از دست می‌دهید، وزن اضافه می‌کنید و یا استرس دارید. شیردهی نیز می‌تواند باعث شود که عادت ماهانه شما برای مدتی متوقف شود.

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید باردار هستید، انجام تست بارداری است. اگر قطع شدن قاعدگی را تجربه کرده و فکر می‌کنید باردار هستید، حتما تست بدهید.

گرفتگی و لکه‌بینی در اوایل بارداری

یکی از مهم‌­ترین و احتمالا نگران کننده‌­ترین نشانه‌­ها در اوایل بارداری، گرفتگی شکمی و دیدن لکه خون است. از هفته اول تا چهارم همه‌ چیز هنوز در سطح سلولی اتفاق می‌افتد. تخمک بارورشده یک بلاستوسیست (گروهی از سلول‌های پر از مایع) ایجاد می‌کند که اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن جنین را شکل می‌‌دهد.

حدود 10 تا 14 روز (هفته چهارم) پس از لقاح، بلاستوسیست در اندومتر، که همان پوشش داخلی رحم است، لانه‌گزینی می‌کند. این پروسه می‌تواند باعث خونریزی لانه‌گزینی شود که ممکن است با یک قاعدگی ملایم اشتباه گرفته شود. این خونریزی در همه خانم‌ها رخ نمی‌دهد. اگر هم رخ دهد، معمولا زمانی خواهد بود که انتظار قاعدگی خود را دارید. مشاهده یا عدم مشاهده این خون هیچ یک دلیل قاطع بر بارداری یا عدم بارداری نیست.

علائم تشخیص خونریزی لانه گزینی

  • رنگ: رنگ آن ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد.
  • خونریزی: خونریزی لانه‌گزینی معمولا بسیار کمتر از قاعدگی معمولی شما است. این علامت اغلب یک خونریزی خفیف است که هرگز به جریان خون تبدیل نمی‌شود یا آنقدری نیست که به تامپون احتیاج پیدا کنید.
  • درد: درد معمولا خفیف‌تر از درد قاعدگی معمولی است. این عارضه ممکن است با کمی گرفتگی همراه باشد که می‌تواند متوسط ​​یا شدید باشد، اما عمدتا خفیف است.
  • اپیزودها: خونریزی لانه‌گزینی احتمالا کمتر از 3 روز طول می‌کشد و نیازی به درمان ندارد. گاهی اوقات نیز فقط چند ساعت طول می‌کشد.

نکات مهم در هنگام خونریزی لانه گزینی

اگر مشکوک هستید که خونریزی این ماه شما با خونریزی قاعدگی متفاوت است و ممکن است در پروسه لانه گزینی جنین قرار گرفته باشید، حتما موارد مهم ذیل را رعایت کنید:

  • از استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی یا استفاده از داروهای غیرقانونی خودداری کنید، زیرا ممکن است به یک خونریزی شدید منجر شوند.
  • اگر فکر می‌کنید ممکن است خونریزی لانه‌گزینی داشته باشید و پریود نیستید، از تامپون استفاده نکنید. استفاده از تامپون می‌تواند منجر به شیوع عفونت شود.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک در بارداری

اگر قطع شدن قاعدگی را تجربه کرده‌اید، تست بارداری انجام داده و نتیجه مثبت گرفته‌اید، در گام بعدی باید از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی نوبت بگیرید. پزشک ممکن است تست حساس‌تری را تجویز کند و معاینه لگنی را انجام دهد تا مطمئن شود که باردار هستید.

زمان مناسب برای دکتر رفتن بارداری

در این پروسه، فرد مورد نظر ممکن است از شما بپرسد که آیا مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را با حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک شروع کرده‌اید یا خیر. مصرف این ویتامین‌ها در اوایل بارداری بسیار مهم است، زیرا به رشد لوله عصبی نوزاد کمک می‌کنند. لوله عصبی به مغز و ستون فقرات تبدیل خواهد شد. بسیاری از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که اگر قرار است باردار شوید، چند ماه قبل از اقدام اسید فولیک بخورید.

اگر قصد بارداری دارید، قبل از بارداری با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در محل زندگی خود ارتباط بگیرید. اگر به خاطر یک بیماری مزمن دارو مصرف می‌کنید یا از سایر شرایط پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا یا لوپوس رنج می‌برید، حتما قبل از بارداری با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در طول معاینات، متخصص این امر می‌­تواند درباره هرگونه شرایط پزشکی و همچنین سلامت عمومی شما قبل از بارداری کمک کند. این معاینات به این خاطر انجام می‌گیرند که در بهترین شرایط ممکن برای بارداری باشید. در ادامه این موضوع بد نیست از طرق لینک‌های زیر مطالب بیشتری را مطالعه کنید:

سخن پایانی

بسیاری از تغییرات جسمانی و علائم بارداری که در سه‌ماهه اول ظاهر می‌شوند، پس از شروع سه‌ماهه دوم سیر نزولی پیدا می‌کنند. اگر علائمی دارید که زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند، با پزشک خود صحبت کنید. به کمک پزشک می‌توانید راهی برای تسکین و آرامش در دوران بارداری خود بیابید.

بدن شما در اوایل بارداری تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها و البته قطع قاعدگی را تجربه کنید. اگر فکر می‌کنید باردار هستید، در اولین قدم باید تست بارداری خانگی را انجام دهید. این تست‌ها به طور گسترده و بدون نسخه در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های متفرقه به فروش می‌رسند.

اگر نتیجه مثبت گرفتید، از پزشک خود نوبت معاینه بگیرید. پزشک، معاینه و تست‌های بیشتری را برای تایید بارداری شما انجام خواهد داد. سپس می‌توانید برای محافظت از سلامت خود و جنین یک برنامه‌ریزی خوب برای زایمان انجام دهید.

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی راهنمای بارداری داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با برداشتی از دو مقاله با عنوان Early Pregnancy Symptoms و am i pregnant (که پیشتر در نشریه اینترنتی healthline.com و clevelandclinic.org انتشار یافته) توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *