۸ چک لیست کامل از اقلام و وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد

این یادداشت حاوی کامل‌ترین و بهترین چک لیست‌های ضروری و مهم قبل از تولد نوزاد دلبندتان است. آماده کردن وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد احتمالا برای بسیاری از مادران کاری دلهره‌آور خواهد بود. ممکن است از جزئیات غافل بمانید و ضروری­‌ترین وسایل را از قلم بی‌­اندازید. یا حتی عادی­‌ترین ملزومات مورد نیاز نوزاد را از یاد ببرید!

وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد

می گویند زیبایی قدرت تغییر ما و تغییر زندگی ما را دارد…و شاید تولد یک نوزاد این تغییر زیبا باشد…

با نزدیک شدن به این تغییر مهم، زمان تولد نوزاد، کارهای زیادی برای انجام دادن خواهید داشت. جمع‌آوری و آماده کردن وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد احتمالا برای بسیاری از مادران کاری دلهره‌آور خواهد بود. ممکن است از جزئیات غافل بمانید و ضروری­‌ترین وسایل را از قلم بی‌­اندازید. یا حتی عادی­‌ترین ملزومات مورد نیاز نوزاد را از یاد ببرید!

اگر هم اولین تجربه مادر شدن را پشت سر می­‌گذارید، به طور قطع این یادداشت کامل‌ترین چک لیست وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد را در اختیارتان خواهد گذاشت. یقینا بهتر است قبل از قرار گرفتن در هیاهو و اضطراب زایمان، همه چیز را مهیا کنید!

داشتن یک چک لیست از اقلام مورد نیاز نوزاد، روند خرید را آسان­‌تر می­‌کند. در این شرایط تن به خرید چیزهای غیر ضروری که فقط دور و برتان را شلوغ می‌­کند نمی­‌دهید. ضمن اینکه هزینه خود را برای موارد مهم و ضروری‌تر صرف خواهید کرد.

این چک لیست حاوی مهم‌ترین موارد از وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد است که احتمالا تا سه‌ماهه اول تولد نوزاد به آن نیاز خواهید داشت. اقلامی که می‌تواند خاص و کار راه انداز باشد. فراموش نکنید وقتی وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد را در اختیار داشته باشید، برای روزی که می‌خواهید نوزاد را به خانه بیاورید احتمالا کمتر دردسر و اضطراب خواهید داشت.

۱. چک لیست محل خواب و نگهداری نوزاد

محل نگهداری نوزاد یکی از مهم‌­ترین موارد در لیست خرید شماست. ایمن بودن و مراقبت از کودک مواردی است که هنگام تهیه این فهرست باید مد نظر قرار دهید. ما همه موارد ضروری را که ممکن است برای نوزاد نورسیده ضروری باشد در این فهرست گنجانده ایم.

چک لیست مراقبتی نوزادی

به ترتیب:

  • تخت

وقتی صحبت از احتیاجات کودک به میان می‌آید، تخت در صدر فهرست قرار می‌گیرد. نوزاد شما برای خوابیدن به یک گهواره امن نیاز دارد. نوزاد در روزهای ابتدای تولد حداقل 16 ساعت در روز یا بیشتر می‌خوابد!

بسته به نوع تختی که انتخاب می‌کنید، ممکن است بتوانید سال‌ها از آن استفاده کنید؛ زیرا بسیاری از آنها به تخت کودک خردسال و نیمکت تختی تبدیل می‌شوند. بعضی از آنها حتی قابلیت تبدیل شدن به تخت­خواب بزرگ را هم دارند. مطمئن شوید تختی که می­‌خرید از تمام استانداردهای ایمنی برخوردار است.

  • تشک

شما به یک تشک سفت نیاز دارید تا برای تختی که خریده‌اید کاملا مناسب باشد. دقت کنید فاصله بین تشک و کنار تخت بیش­تر از 2 انگشت نباشد. در غیر این صورت ممکن است سر یا قسمتی از بدن نوزاد در آن گیر کند.

  • لوازم تخت

شما به لوازم زیادی نیاز نخواهید داشت. یک روکش ضدآب برای تشک و چند ملحفه که جنس مناسب و ایمنی برای نوزاد داشته باشد، کفایت می‌کند.

خالی نگه داشتن تخت نوزاد (از هر نوع وسیله اضافی، از جمله پتو، ملحفه، بالش، پدهای محافظ و اسباب بازی) به کاهش خطر خفگی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک کند. تنها یک روانداز سبک که از مواد ضد آلرژی تهیه شده باشد کافی است.

  • گهواره

این مورد اختیاری است. از آنجایی که گهواره تنها برای چند هفته کاربرد دارد، می‌توانید از آن صرف‌نظر کنید. با این وجود، گهواره‌های دوست‌داشتنی زیادی وجود دارند که کوچک و قابل حمل هستند، راحت‌تر در اتاق قرار می‌گیرند و می‌توانید آنها را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید. همچنین خاصیت ننویی گهواره‌­ها خواب آرام‌­تری برای نوزاد فراهم می­‌کند.

  • چراغ خواب

قرار است در نیمه‌های شب به اتاق کودک بروید تا به نوزادتان شیر بدهید یا به او سر بزنید. داشتن یک چراغ خواب به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به روشن کردن چراغ‌های اضافی مسیرتان را پیدا کنید. همانطور که کوچولوی شما بزرگ‌تر می‌شود، داشتن یک چراغ شب می‌تواند خیال شما را از بابت بیدار شدن کودک در نیمه‌های شب آسوده کند.

  • دستگاه پخش‌کننده موسیقی

پخش شدن موسیقی ملایم می‌تواند به آرامش نوزاد یا حتی خوابیدن او کمک کند. اما در شرایط اقتصادی فعلی برای افرادی که بودجه مشخصی را اختصاص داده‌اند احتمالا بتوان از آن چشم پوشی کرد.

  • دستگاه رطوبت‌ساز

دستگاه رطوبت‌ساز به مرطوب شدن هوا کمک می‌کند. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی نیز ممکن است خرید این دستگاه را توصیه کند، مخصوصا اگر هوا خشک باشد. اجتناب از هوای خشک به آسایش نوزاد کمک می‌کند، به ویژه اگر سرفه می‌کند یا سرماخوردگی دارد.

۲. چک لیست لوازم ضروری و کلی

در بررسی این بخش از چک لیست خرید وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد، باید اذعان کنیم که تمامی این موارد ممکن است انتخاب مادر و مراقب کودک نباشد و هر فرد بسته به میزان بودجه و نوع استفاده از آنها تصمیم به خرید بگیرد. (در همین رابطه بخوانید: کامل‌ترین لیست ساک نوزاد و مادر برای بردن به بیمارستان).

لوازم نوزاد قبل از تولد

این اقلام شامل:

  • کمد لباس

لباس نوزاد باید در جای مخصوص و جدا از لباس بزرگسالان نگهداری شود. در برخی موارد، کشوها یا قفسه‌هایی که میز تعویض دارند کاربردی­‌ترند. از طرف دیگر، می‌توانید از سبدهایی برای مرتب کردن لباس‌ها استفاده کنید. به بودجه خود فکر کنید و در این مورد تصمیم بگیرید.

  • صندلی گهواره‌ای

یک صندلی راحتی در اتاق کودک می‌تواند جای مناسبی برای شیر دادن، داستان خواندن یا لالایی و آخرین نوازش قبل از خواب باشد. این صندلی کمک می‌کند که تغذیه شبانه نوزاد مختل نشود. حرکت گهواره‌ای نیز به آرام کردن نوزاد کمک خواهد کرد.

  • پستانک

ممکن است نوزاد شما دوست داشته باشد که برای تسکین خود چیزی را بمکد. بعضی افراد از پستانک به عنوان مادر دوم یاد می‌کنند. توجه داشته باشید که پستانک‌ها به راحتی گم می‌شوند، بنابراین بهتر است چند پستانک در دسترس داشته باشید. پستانک‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. با خواندن دستورالعمل‌های محصول، پستانکی بخرید که برای سن نوزاد مناسب باشد.

  • سبد اسباب بازی

نوزاد شما ممکن است تعدادی اسباب‌بازی داشته باشد. بنابراین داشتن یک یا دو سبد اسباب‌بازی خوب است. البته اجباری نیست! اگر قفسه دارید، می‌توانید اسباب‌بازی‌ها را در قفسه‌های بالایی نگهداری کنید.

  • تاب کودک

تاب‌ها تکان می‌خورند یا می‌لرزند تا نوزاد شما را آرام کنند. تاب نوزاد معمولا بدون اینکه کودک مجبور به تکان دادن پاهایش باشد حرکت می‌کند. زیرا دارای تنظیمات نوسان یا لرزش هستند.

به خاطر داشته باشید که تاب‌های کودکان دارای یک حداقل و حداکثر وزن هستند، بنابراین مطمئن شوید که تاب برای وزن نوزادتان مناسب است. تاب‌ها اغلب اسباب‌بازی‌هایی دارند که برای سرگرمی کودک در بالای سر او آویزان هستند. برخی از تاب‌ها حتی می‌توانند صدا یا موسیقی پخش کنند.

  • بانسر نوزاد

بانسرها شبیه همان تاب هستند، با این تفاوت که حرکت پاهای نوزاد آن را به حرکت در می‌آورد. نوزاد نورسیده شما ممکن است از نشستن در بانسر خود لذت ببرد. این به شما اجازه می‌دهد به کارهای خود برسید، در حالیکه می‌دانید کودک ایمن و سرگرم است. بانسرها دارای یک حداقل و حداکثر وزن هستند، بنابراین قبل از خرید به دستورالعمل‌های محصول توجه کنید.

  • تشک بازی

نوزادان از قرار گرفتن روی شکم لذت می‌برند. یک تشک بازی نرم و نازک را روی زمین بگذارید تا کودک جایی داشته باشد که چند دقیقه در روز از ماندن روی شکم خود لذت ببرد. در این حالت باید حواستان به کودک باشد.

  • اسباب بازی

نوزادان نورسیده و کوچک چندان از اسباب‌بازی لذت نمی‌برند، مگر چیزهایی مانند یک جغجغه ساده یا کتاب‌هایی که تصاویر برجسته داشته باشند. خیلی زود، وقت آن می‌رسد که کودک از بازی کردن با اسباب‌بازی‌های نرمی که صدا تولید می‌کنند، اسباب‌بازی‌های ساختنی، فشاری و جعبه‌های موزیکال که ویژگی‌های هیجان‌انگیز زیادی دارند، سرگرم می‌شوند.

به علاوه، این اسباب‌بازی‌ها به رشد کودک هم کمک می‌کنند. در تمام اسباب‌بازی‌های کودک، مطمئن شوید هیچ قسمت کوچکی وجود ندارد که خطر خفگی ایجاد کند.

۳. چک لیست تغذیه

در بررسی وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد این چک لیست یکی از مهم‌ترین هاست. نوزاد از اولین لحظه تولد به تغذیه مناسب نیازمند دارد. چک لیست تغذیه و توجه به وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد در این بخش از واجبات است.

چک لیست لباس نوزاد

وسایلی که می‌­تواند بهداشت و سلامت کودک را در هنگام تغذیه تامین کنند در این لیست فهرست شده‌اند. مانند:

  • پارچه آروغ

این محصول برای این طراحی شده که از لباس خود در صورت بالا آوردن نوزاد در حین آروغ محافظت کنید. همچنین می‌توانید از یک پارچه معمولی برای این کار استفاده کنید.

  • کاور شیردهی

کاور شیردهی به شما و نوزاد در حین شیردهی کمک می‌کند. این کاور معمولا یک بند دارد که می‌توانید آن را دور گردن خود بندازید تا محکم شود. همچنین می‌توانید از یک پتوی نوزادی به عنوان کاور استفاده کنید، اما چون بند ندارد ممکن است راحت از روی شما جدا شود.

  • پتوی نازک نوزادی

پتوی نوزادی یک پتوی نازک است که اغلب در بسته‌های دو عددی یا بیشتر عرضه می‌شود. این پتوهای همه‌کاره را می‌­توانید به عنوان کاور شیردهی یا پارچه آروغ هم به کار ببرید. از پتوی نوزادی می‌توان به عنوان قنداق نیز استفاده کرد.

  • بالش شیردهی

جهت راحتی بیشتر برای خود و نوزاد، یکی از این بالش‌های شیک خمیده را بخرید. این بالش‌های سفت به نوزاد اجازه می‌دهند که برای استراحت از جایی غیر از بازوهای شما استفاده کند. همچنین مقداری از فشار وزن نوزاد را از روی بازوهای شما برمی‌دارد.

  • پیش‌بند

پیش‌بند از لباس‌های نوزاد در برابر شیر، شیر خشک و آب دهان محافظت می‌کند. با پیش بند لباس کمتر لک شده و غیرقابل استفاده می‌شود.

  • شیشه شیر

چه بخواهید از شیر مادر استفاده کنید و چه از شیر خشک، داشتن شیشه شیر ضروری است. این محصولات در دو نوع شیشه‌ای و پلاستیکی عرضه می‌شوند. برخی از شیشه شیرها با یک درپوش داخلی عرضه می‌شوند تا میزان هوایی که نوزاد می‌بلعد به حداقل برسد.

در انتخاب بطری، به شکل و اندازه نوک آن توجه کنید. ممکن است لازم باشد که برای پیدا کردن نوک مورد علاقه نوزاد، چند محصول مختلف را امتحان کنید.

  • پمپ سینه (شیر دوش)

شما می‌توانید از یک پمپ دستی یا یک پمپ برقی یا باتری‌دار برای دوشیدن شیر خود استفاده کنید. مثلا در مواقعی که به محل کار می­‌روید یا قرار است برای یک مدت طولانی از نوزاد خود دور بمانید. برخی از مدل‌ها هر دو سینه را به طور همزمان می‌دوشند.

  • شیر خشک

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند در انتخاب شیر خشک مناسب به شما کمک کند.

  • گرمکن شیشه شیر

رساندن شیر ​​مادر یا شیر خشک به دمای مناسب می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. گرمکن شیشه شیر می‌تواند به گرم شدن یکنواخت آن کمک کند.

  • کیسه‌های نگهداری شیر

این کیسه‌های کوچک به شما کمک می‌کنند تا شیر مادر را به طور فشرده ذخیره کنید.  این کیسه‌ها معمولا یک‌بار مصرف هستند و شیر را بدون نیاز به بطری ذخیره می­‌کنند. شما می‌توانید شیر خود را مستقیما داخل کیسه بدوشید.

  • برس شیشه شیر

برس شستشو داخل شیشه شیر را کاملا تمیز می­‌کند. از جرم گرفتن آن محافظت خواهد کرد.

  • استریل‌کننده شیشه شیر

شما می‌توانید از یک استریل‌کننده برای حفظ بهداشت چیزهایی مانند شیشه شیر و نوک آن استفاده کنید، هرچند که شستن آنها با دست یا ماشین ظرفشویی هم خوب است. برخی از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده به گرم‌کننده شیشه شیر مجهز هستند. 

۴. چک لیست پوشک

در این بخش یک فهرست کامل از وسایلی ارائه شده که برای پوشک کردن نوزاد و یا تعویض به آنها نیاز دارید. ۶ وسیله‌ای که جز ملزومات بخش چک لیست فرزند دلبندتان است.

چک لیست پوشک

این اقلام شامل مواردی همچون:

  • میز تعویض

برای تعویض پوشک نوزاد به یک فضای ایمن نیاز دارید. میزهای تعویض لباس و پوشک معمولا دارای یک کشو یا قفسه هستند تا بتوانید بدون رها کردن نوزاد به وسایلی مانند پوشک، دستمال مرطوب و لباس‌های تازه دسترسی داشته باشید.

فقط مطمئن شوید که این وسایل در دسترس نوزاد نباشند. بعضی از میزهای تعویض لباس دارای یک بند هستند که می‌توانید از آن برای ایمن کردن نوزاد و جلوگیری از سقوط در صورت غلتیدن استفاده کنید. حتی اگر بند ایمنی را بسته‌اید، همیشه یک دست خود را روی بدن نوزاد قرار دهید تا تکان نخورد.

  • پد تعویض

برای راحتی نوزاد و تمیز نگه داشتن میز تعویض، داشتن یک پد تعویض به شما کمک خواهد کرد. برخی از پدها را می‌توان تمیز کرد و برخی دیگر دارای روکش‌های قابل تعویض هستند که می‌توانید آنها را با لباسشویی بشویید.

  • پوشک

قطعا یکی از ضروری­‌ترین نیازهای شما پوشک است، آن هم به تعداد زیاد!

نوزاد شما ممکن است در هفته حدود 70 پوشک مصرف کند. اینکه از قبل بدانید نوزاد به چه تعداد پوشک نیاز دارد، غیر ممکن است. بنابراین همیشه بسته‌های کوچک در چند اندازه مختلف بخرید. وقتی نوزاد به دنیا آمد، می‌توانید پوشک را در اندازه مناسب تهیه کنید.

  • دستمال مرطوب

ناحیه پوشک نوزاد را با دستمال مرطوب به آرامی تمیز کنید. دستمال مرطوب در برندهای مختلف موجود است. از برندی استفاده کنید که ضد حساسیت باشد و به کودک آسیب نرساند.

  • کرم راش یا سوختگی پوشک

اینکه نوزادان هر از گاهی دچار راش پوشک شوند، چندان غیر معمول نیست. اگر می‌خواهید بدانید کدام کرم یا پماد بهتر است، از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی کمک بگیرید.

  • سطل پوشک

شما باید جایی برای انداختن پوشک‌های کثیف نوزاد داشته باشید تا از پخش شدن بوی بد جلوگیری شود. سطل پوشک یک گزینه عالی است، زیرا به جلوگیری از انتشار بو کمک می‌کند.

سطل پوشک را درست کنار میز تعویض بگذارید تا مجبور نشوید هنگام دور انداختن پوشک از کنار نوزاد تکان بخورید. سطل‌های پوشک متنوعی در بازار وجود دارد.

۵. چک لیست لباس

بررسی لباس نوزادی و به طور کل اکسسوری کودک چالش هیجان‌انگیزی‌ست. خریدن لباس‌های کوچک و دوست‌داشتنی برای نوزاد بسیار سرگرم‌کننده است. توجه داشته باشید که نوزادان به سرعت -گاهی اوقات در عرض چند روز- از لباس‌های کوچک خود بزرگ‌تر می‌شوند.

لوازم مربوط به نوزادی

بنابراین بهتر است لباس‌هایی با سایز بزرگ‌تر بخرید تا نوزاد در حین رشد آنها را به تن کند. لباس نوزاد را باید لایه به لایه انتخاب کنید، مگر اینکه هوا خیلی گرم باشد. به طور معمول بهتر است یک لایه بیشتر از لباس خودتان به نوزاد بپوشانید (تنها یک لایه بیش­تر!)

فهرست پیش رو، اقلامی است که باید برای کمد لباس نوزاد خود بخرید:

  • پتوی قنداق

شاید بخواهید در چند هفته اول نوزاد خود را قنداق کنید. داشتن یک پتوی مخصوص در این کار به شما کمک می‌کند. اگرچه می‌توانید از پتوی نوزادی استفاده کنید، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که به قلاب و حلقه مجهز هستند.

  • پیژامه، اسلیپر یا کیسه خواب

نوزاد شما بیشتر وقت خود را به چرت زدن اختصاص می‌دهد و به چیزی برای پوشیدن نیاز دارد. هر نوع لباس خوابی که انتخاب می‌کنید، باید پاهای نوزاد را بپوشاند. پیژامه‌هایی مانند اسلیپر و کیسه خواب گزینه خوبی هستند. برخی از کیسه‌های خواب طوری طراحی شده‌اند که انگار نوزاد در آنها پیژامه پوشیده است.

  • زیر پیراهن و لباس‌های یک‌تکه

برخی از این‌ها (بادی­‌ها) با دکمه بین پاها بسته می‌شوند که بسیار عالی است. زیرا دسترسی شما را به پوشک آسان‌تر می‌کنند. بسته به شرایط آب و هوا، یک لباس آستین کوتاه یا آستین بلند انتخاب کنید و از بین آنهایی که پاهای نوزاد را کاملا در معرض دید قرار می‌دهند و آنهایی که کل بدن را می‌پوشانند، یکی را بردارید.

  • تی‌شرت

اگر قصد دارید در طول روز به نوزاد خود شلوار یا ساق بپوشانید، به یک روپوش مانند تی‌شرت احتیاج خواهید داشت که همراه شلوار به پا کنید.

  • ساق یا شلوار کشدار

هر کدام از این مدل‌ها برای راحتی نوزاد عالی است.

  • مانتو یا ژاکت

برای گرم نگه داشتن نوزاد، باید یک ژاکت یا مانتو به اون بپوشانید. این اقلام راحت‌تر از پُلیور هستند و اگر هوا بینابین باشد، می‌توان دکمه‌هایشان را باز گذاشت.

  • جوراب و پاپوش

شما به تعداد زیادی جوراب و احتمالا چند پاپوش احتیاج دارید. نوزاد نورسیده شما هنوز به کفش‌های واقعی نیاز ندارد. تا وقتی که نوزاد شروع به راه رفتن نکند، خریدن کفش ضرورت ندارد.

  • کلاه لبه‌دار

این کلاه‌ها به محافظت از نوزاد در برابر نور خورشید کمک می‌کنند.

  • کلاه بافتنی یا سرپوش

اگر هوا در زمان تولد نوزادتان سرد است، یکی از اینها را در دسترس بگذارید تا مطمئن شوید سر او گرم و نرم می‌ماند.

  • کیسه خواب یا لباس زمستانی

یکی دیگر از آیتم‌های هوای سرد که باید داشته باشید کیسه خواب است. برخی از این مدل‌ها به دستکش هم مجهز هستند.

  • دستکش نوزادی

برای ماه‌های سرد سال عالی است. همچنین در اوایل تولد برای جلوگیری از خراشیدن پوست صورت نوزاد توسط خودش، می‌­توانید از دستکش­‌های نوزادی برای پوشاندن ناخن­‌ها استفاده کنید.

  • لباس‌های ویژه یا مهمانی

اختیاری است. اگر یک روز تعطیل و یا مناسبت خاص در راه است، می‌توانید یک لباس ویژه به نوزاد بپوشانید. (در همین رابطه بخوانید: ۱۱ مدل لباس مناسب برای نوزاد تازه متولد که باید با آنها آشنا شوید). فقط به خاطر داشته باشید که نوزاد به سرعت از لباس‌هایش بزرگ‌تر می‌شود، بنابراین تا می‌توانید در این لباس‌ها از او عکس بگیرید.

۶. چک لیست حمام

یکی دیگر از واجبات خرید و الزام تهیه وسایل ضروری قبل از تولد نوزاد همین چک لیست مربوط به حمام است. در اولین سال تولد نوزاد، احتمالا تنها به سه حمام در هفته نیاز داشته باشد.

لوازم حمام نوزاد

چک‌لیست حمام نوزاد شامل:

  • صندلی حمام یا وان

در ابتدا باید نوزاد را با اسفنج حمام کنید (تا زمانی که انتهای بند ناف بی‌افتد). اما به زودی به یک صندلی  حمام یا وان مخصوص برای حمام کردن نیاز خواهید داشت. فقط مطمئن شوید که این اقلام برای نوزادان نورسیده مناسب هستند یا اینکه یک نشیمن‌گاه مخصوص برای نوزاد کوچک شما دارند.

  • شامپو

شامپوهایی که برای نوزادانه تهیه شده سلامت کودک را به خطر نمی‌اندازد. برای شستن موی سر نوزاد- اگر مو دارد- حتما از یک برند خوب محصولات بهداشتی استفاده کنید.

  • صابون

صابون ملایمی را انتخاب کنید که مختص نوزادان و کودکان خردسال طراحی شده است.

  • ظرف پلاستیکی

از یک ظرف پلاستیکی کوچک برای ریختن آب روی مو یا پوست نوزاد استفاده کنید تا صابون و شامپو شسته شود. بیشتر مراقب باشید که صابون وارد چشم‌های نوازد کوچولوی شما نشود.

  • حوله

یک حوله نرم بخرید. حوله­ را از برندهای تولید کننده لباس کودکان تهیه کنید. استاندارد به کار رفته در متریال اولیه و تهیه و دوخت آنها امری ضروری است. در ضمن حوله‌هایی که کلاه‌دار هستند، بهتر خشک می‌کنند.

  • لیف

لیف کمک می‌کند که به آرامی نوزاد را تمیز کنید. از یک لیف نرم استفاده کنید.

  • مرطوب‌کننده نوزاد

یک نوزاد نورسیده معمولا به لوسیون خاصی نیاز ندارد. اما اگر پوست نوزادتان خشک است، می‌توانید از یک مرطوب‌کننده بدون عطر استفاده کنید.

۷. چک لیست بیرون از خانه

وقتی نوزاد نورسیده خود را بیرون می‌برید، ممکن است از تعداد ملزوماتی که به آنها احتیاج دارید متعجب شوید.

لوازم بیرون خانه نوزادی

فهرستی شامل:

  • صندلی ماشین

اولین باری که نوزاد را از بیمارستان به خانه می‌برید و هر بار که بعدها قصد بیرون رفتن دارید، باید او را سوار صندلی ماشین کنید. شما به یک صندلی کودک نیاز دارید که به آخرین استانداردهای ایمنی مجهز بوده و برای سایز و وزن نوزاد مناسب باشد. مطمئن شوید که صندلی ماشین به درستی -رو به عقب- روی صندلی عقب نصب شده است.

  • کالسکه

کالسکه‌های متنوعی در بازار وجود دارد، از جمله کالسکه‌های ماشین‌رو، سیستم‌های مسافرتی و کالسکه‌های سایز بزرگ که همگی در مرحله نوزادی کاربرد دارند. چک کنید که کالسکه با آخرین استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشد.

  • آغوشی نوزاد

این وسیله به شما کمک می‌کند که نوزاد را در حین راه رفتن نزدیک خود بگیرید و دست‌های خود را هم آزاد نگه دارید. آغوشی نوزاد در مدل‌های مختلف، از جمله آغوشی، قلاب‌دار و کوله‌پشتی عرضه می‌شوند. در استفاده از آغوشی، به آخرین دستورالعمل‌های ایمنی توجه کنید.

  • کریر

کریر وسیله‌­ای برای حمل کردن و جابه‌­جایی ایمن نوزاد است. کریرها اصولا تا وزن 12 کیلوگرم برای نوزاد مناسبند. غیر از این باید مراقب باشید نوزادی که می‌­تواند غلت بزند ممکن است خود را از کریر بیرون بی‌­اندازد.

نوع متریال به کار رفته در دسته، بدنه و روکش کریر بسیار مهم است. غیر از مسائل ایمنی، متریال مناسب باعث کم شدن وزن کریر و حمل و نقل آسان­‌تر هم خواهد بود. روکش بهتر است از جنس ضد تعریق، ترم و ضد حساسیت باشد.

  • کیف پوشک و لباس

شما به یک کیف بزرگ نیاز خواهید داشت که بتواند تمام چیزهایی را که بیرون از خانه به آن نیاز دارید در خود جا دهد. کیف‌های پوشک در طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند که بعضا کاربردی و بعضا مطابق مد هستند. برای مثال، با یک کیف کوله پشتی اصلا به نظر نمی‌رسد که در حال حمل وسایل کودک هستید اما بسیار راحت است.

  • آفتاب‌گیر برای شیشه ماشین

برای محافظت از پوست نوزاد باید او را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بهتر است شیشه‌های عقب ماشین را با یک آفتاب‌گیر بپوشانید تا نوزاد از آفتاب سوزان در امان باشد.

  • تخت قابل حمل

اگر قصد سفر دارید یا می‌خواهید نوزاد کوچک‌تان را نزد مادربزرگ ببرید، بهتر است یک تخت قابل حمل داشته باشید تا نوزاد در راحتی و ایمنی کامل در آن بخوابد. در خرید تخت قابل حمل توجه کنید که با آخرین استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشد.

  • پد تعویض قابل حمل

یک پد تعویض قابل حمل به شما کمک می‌کند که یک جای تمیز برای تعویض پوشک داشته باشید. پدها معمولا کاملا فشرده می‌شوند تا در همه کیف‌ها جا بگیرند.

  • سطل پوشک یک‌بار مصرف

فرقی نمی‌کند کجا باشید، این سطل‌ها یک گزینه عالی برای دور ریختن پوشک‌های کثیف هستند.

  • کاور باران کالسکه

در انتخاب کالسکه به این لوازم جانبی نیز توجه کنید. اگر سازنده مربوطه کاور بارانی ندارد، از مدل‌های جدای دیگر استفاده کنید.

۸. چک لیست ایمنی و بهداشت

اگر لازم باشد دمای بدن نوزاد را اندازه بگیرید یا یک خراش کوچک را بانداژ کنید، خوب است که برخی از وسایل ضروری را در خانه داشته باشید.

چک‌لیست ایمنی و بهداشت

این اقلام شامل:

  • جعبه کمک‌های اولیه

اقلام اساسی مانند دماسنج نوزاد، موچین، پماد آنتی بیوتیک، باند چسب‌دار و وازلین را در خانه داشته باشید. همچنین می‌توانید یک جعبه کمک‌های اولیه دیگر را نیز در ماشین یا کیف پوشک نگه دارید تا در بیرون از خانه هم مجهز باشید.

  • سرنگ حبابی

این وسیله به خارج کردن مخاط از بینی نوزاد کمک کرده و تنفس را راحت­‌تر می­‌کند.

  • ناخن‌گیر یا یک سوهان نرم

ناخن‌های نوزاد هر از گاهی نیاز به کوتاه کردن دارند و انجام این کار به جلوگیری از خراشیدن پوست صورت کمک خواهد کرد.

  • برس موی نرم

حتی اگر کوچولوی شما موی زیادی نداشته باشد، داشتن یک برس نرم به ریزش پوسته‌ها در صورت ابتلای نوزاد به کلاهک گهواره ( یا همان پوسته‌­ریزی سر) کمک می‌کند.

  • کرم‌های ضد آفتاب

به طور کلی، باید نوزاد را حداقل در شش ماه اول از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. اما اگر لباس و یا سایه کافی در دسترس نیست، از ضد آفتاب برای نواحی در معرض نور مانند صورت و دست‌ها استفاده کنید.

  • شوینده ملایم

از این محصولات می‌توان برای شستن تمام لباس‌ها و ملحفه‌های نوزاد در چند ماه اول استفاده کرد. اگر پوست نوزاد تحریک شده است، می‌توانید یک شوینده ضد حساسیت را امتحان کنید.

بهتر است از شوینده‌ای استفاده کنید که مخصوص نوزادان طراحی شده و توسط پزشکان اطفال نیز تأیید شده است.

  • لوازم ایمنی کودک

با اینکه نوزاد شما تا مدتی به طور مستقل حرکت نمی‌کند، بهتر است برخی از لوازم ایمنی نوزاد را از قبل تهیه کنید. (بیشتر بدانید: ایمنی لباس کودک و ۱۱ نکته مهم). وسایل اولیه‌­ای که به آن­ها نیاز پیدا می­‌کنید شامل روکش‌های مربوط به پریز برق، حفاظ‌های کنجی و قفل کودک برای کمدها و درها و … است.

آموزش و آمادگی

قبل از اینکه نوزادتان به دنیا بیاید، اطلاعاتی را که برای زایمان و ماه‌های آینده و رشد نوزاد مفید هستند، به دست آورید. در این بخش چند پیشنهاد ارزشمند برای مادر و پدرها داریم:

  • کلاس‌های آموزش زایمان

دانش عملی را بیاموزید و به یک درک جامع از کل فرایند زایمان برسید. این کلاس‌ها معمولا تکنیک‌های ریلکس کردن، مراحل زایمان، گزینه‌های تسکین درد، برنامه‌ریزی زایمان و موارد دیگر را پوشش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با بیمارستانی که قصد دارید در آن زایمان کنید، تماس بگیرید.

  • کلاس شیردهی قبل از تولد

این کلاس‌ها به افزایش اعتماد به نفس شما در هنگام شیردهی به نوزاد کمک می‌کنند. شیردهی به عنوان یکی از طبیعی‌ترین مسائل در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان عملی است که باید آموزش ببینید.

نوزاد شما ممکن است با تمام غرایز طبیعی به دنیا بیاید که به پرستاری از او کمک خواهد کرد. اما ممکن است هنوز به یادگیری نکات بیشتر نیاز داشته باشید. وقت گذاشتن برای این کلاس‌ها می‌تواند بعدا مفید باشد.

  • ایجاد عادت‌های خواب سالم

بسیاری از والدین آرزو دارند که ای کاش زمان بیشتری را صرف یادگیری درباره خواب نوزادان می‌کردند. در خصوص عادت‌های سازنده با شرکت در کلاس‌های موجود می‌توانید خود را برای خواباندن نوزاد آماده کنید.

کلام آخر

احتمالا با رعایت این چک‌لیست هیچ چیز از قلم نیفتاده است. مطمئن باشید تمام چیزهایی را که برای نوزاد خود نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت. اگر هنوز جشن سیسمونی را برگزار نکرده‌اید، شاید بخواهید برخی از این آیتم‌ها را به لیست خود اضافه کنید تا مهمانان بدانند به چه چیزهایی احتیاج دارید و وسایل غیر ضروری را به اتاق نوزاد اضافه نکنید!

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی راهنمای نوزادی داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با برداشتی از مقاله‌ای با عنوان Newborn Baby Checklist—The Must-Haves and More (که پیشتر در نشریه اینترنتی pampers.com انتشار یافته) توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *