۱۰ راهکار اساسی و مهم برای مراقبت از سلامت کودکان

«هر کودکی یک هنرمند است، و مشکل این است که چگونه وقتی بزرگ شد هنرمند باقی بماند.» اهمیت رشد و پرورش کودک در محیط سالم و رسیدگی به نیازهای نوزادی تا بزرگسالی در همین عبارت کوتاه پیداست. نباید از خاطر ببریم که مراقبت از سلامت کودکان یک شیوه اخلاقی‌ست. والدین و قیم کودکان، مسئول سلامتی و ایمنی آنها هستند.

مراقبت از سلامت کودکان

مراقبت از سلامت کودکان یک دستورالعمل اجباری‌‌ و حیاتی‌ست که بدون آموزش ممکن نخواهد بود. والدین و مراقبین کودک مسئولند تا هر مزیت ممکن برای فرزندان خود را فراهم کنند. و از سلامت آنها مطمئن باشند. پابلو پیکاسو جمله حیرت انگیزی در مورد کودکان دارد که می گوید:

«هر کودکی یک هنرمند است، و مشکل این است که چگونه وقتی بزرگ شد هنرمند باقی بماند.»

اهمیت رشد و پرورش کودک در محیط سالم و رسیدگی به نیازهای نوزادی تا بزرگسالی در همین عبارت کوتاه پیداست. نباید از خاطر ببریم که مراقبت از سلامت کودکان یک شیوه اخلاقی‌ست. والدین و قیم کودکان، مسئول سلامتی و ایمنی آنها هستند.

اطمینان از این­که کودک تغذیه مناسبی جهت رشد دارد و بدن او تمام مواد غذایی و دفاعی لازم را برای تبدیل شدن به یک فرد سالم، فعال و موفق دریافت می‌کند، از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نکات برای مراقبت از سلامت کودکان است.

در این مقاله ۱۰ راهکار اساسی برای مراقبت از سلامت کودکان را باهم بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه کرونا و سویه­‌های جدید آن شکل دیگری از مراقبت را الزامی کرده است.

۱. مهم‌ترین اصل مراقبت از کودکان به خواب کافی گره خورده است

خواب، بدن را التیام می‌دهد و سرزنده می‌کند. همچنین انرژی ­بخش است. توجه داشته باشید که وقتی به اندازه کافی می‌خوابید، چقدر سرزنده و مؤثر هستید؟ داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بنابراین، بدن ما در برابر میکروب‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث شیوع انواع بیماری‌ها شوند، تقویت می‌شود.

۱۰ راهکار اساسی برای مراقبت از سلامتی کودکان

بنابراین، به فرزندان خود آموزش دهید که یک محیط مناسب برای خوابیدن فراهم کنند. آنها را تشویق کنید تا به طور مرتب ملحفه‌های خود را تعویض کنند،  قبل از رفتن به رختخواب لباس­‌های تمیز بپوشند و به یک موسیقی ملایم گوش دهند. برای جلوگیری از انجام فعالیت‌هایی که سیستم عصبی کودک را تحریک می‌کند، «خط‌مشی ممنوعیت گجت‌ها» را پیاده کنید.

کودکانی که کم‌خواب هستند، بیشتر مستعد ابتلا به میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌باشند. بنابراین، دکتر زنیدارسیچ در مورد برنامه خواب بچه‌ها برنامه‌ریزی دقیقی دارد. او همچنین اهمیت خواب را توضیح می‌دهد و عادات خوب خوابیدن را به کودکان آموزش می‌دهد.

دکتر زنیدارسیچ می‌گوید:

«خواب زمانی است که بدن خود را بازسازی و ترمیم می‌کند. ما به بچه‌های‌مان نشان می‌دهیم که خوابیدن فقط برای آنها مهم نیست، بلکه ما بزرگ‌ترها نیز به خاطر خودمان می‌خوابیم.»

۲. مراقبت از سلامت کودکان بدون برنامه تغذیه ارزشمند ممکن نیست

این یک واقعیت محض است که اکثر کودکان امروزی غذاهای ناسالم را به غذاهای سالم ترجیح می‌دهند. این مسئله باعث افزایش چاقی در کودکان می‌شود. بنابراین، آموزش تغذیه سالم به کودکان اهمیت بسیاری دارد. اولین قدم این است که تعداد مواد غذایی ناسالم را در یخچال به حداقل برسانید، اگر نخواهید به کلی حذفشان کنید. آنها را با گزینه‌های سالم مانند میوه، آجیل و سبزیجات جایگزین کنید.

تاثیر تغذیه بر کودک

اگر فرزند شما بدغذا باشد، چه؟ باید خلاقیت بیشتری در تدارک غذاها به خرج دهید. دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را در خانه امتحان کنید. توجه داشته باشید که این کار به نفع سلامتی فرزندان شماست.

دکتر راول با برچسب زدن «خوب» یا «بد» به غذا مخالف است و به بچه‌هایش اجازه می‌دهد که گاهی غذاهای ناسالم بخورند. او می‌گوید: «ما همان‌قدر از چیتوز لذت می‌بریم که از کلم غنچه‌ای و سرخ‌کردنی‌های خانگی.» اما چرا؟

«وقتی غذایی را ممنوع می‌کنیم، بچه‌ها واقعا هوس می‌کنند و این می‌تواند باعث شود که بعدا در زندگی دچار مشکلات غذایی شوند. بنابراین، مجاز دانستن غذای ناسالم در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها تقریبا مانند واکسن زدن به کودکان عمل می‌کند.»

جوزی زنیدارسیچ، پزشک خانواده در مؤسسه بهداشتی کلیولند می‌گوید که یک رژیم غذایی سالم، پایه و اساس سلامتی است. به همین دلیل است که او به دو دخترش میوه و سبزیجات فراوان می‌دهد و مصرف قند آنها را محدود می‌کند. دکتر زنیدارسیچ می‌گوید: «اگر رژیم غذایی بدی دارید، آنقدر التهاب در بدن شما وجود دارد که سیستم ایمنی از قبل تحت فشار است. رژیم غذایی سالم باید مبنای زندگی شما باشد.»


بررسی کنید: جدیدترین مدل لباس نوزاد و کودک


۳. تاثیر بازی و ورزش‌های تخیلی بر سلامت کودکان بسیار اهمیت دارد

فرقی نمی‌کند چاق باشند یا نه، باید فرزندانتان را به ورزش کردن تشویق کنید. به خصوص که اکثر کودکان امروزی به گجت‌ها و کامپیوترهای خود چسبیده‌اند. ثابت شده که این عادت ناسالم بر بینایی و تمرکز ذهنی کودکان اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به شیوع تشنج و سایر بیماری‌ها شود.

تاثیر بازی و ورزش‌های تخیلی بر سلامت کودکان

بهترین راه برای مقابله با این معضل آن است که خانه خود را با وسایل ورزشی پر کنید. مجبور نیستید حتما تجهیزات گران‌قیمت بخرید. چند وسیله تناسب اندام عالی تهیه کنید که می‌توانند با آنها در خانه کار کنند.

یا به کودک اجازه دهید تا مثلا به شما کمک کند ماشین‌­تان را تمیز کنید. این یک فعالیت ارتباطی عالی است که به او نحوه تمیز کردن و نگهداری صحیح از وسیله نقلیه را هم آموزش می‌دهد.

فقدان فعالیت بدنی، عامل اصلی در بروز چاقی و بیماری‌ها در دوران کودکی است. ژان مورجانی، پزشک اطفال در بیمارستان کودکان آرنولد پالمر فلوریدا پیشنهاد می‌کند که با کودک پس از اتمام تکالیف مدرسه یک بازی قدیمی و غیر تکنولوژیک انجام دهید.

او به طور مرتب دو فرزندش را برای بازی از خانه بیرون می‌برد. دکتر مورجانی می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که در صورت مساعد بودن هوا حداقل هر روز یک‌بار با هم بیرون برویم.»

۴. آب آشامیدنی و مصرف مرتب آن برای حفظ سلامت کودک ضروری‌ست

اگر کودک شما آب گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین را به آب ترجیح می‌دهد، وقت آن است که وارد عمل شوید. به جای اینکه یخچال خود را با نوشابه و آبمیوه پر کنید، سعی کنید آب را در بطری‌های جذاب بریزید. این موضوع یکی از موارد مهم برای مراقبت از سلامت کودکان است.

آب آشامیدنی کودک

در هر نقطه‌ای از خانه که فرزندتان در آن رفت و آمد می‌کند-اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و غیره-یک بطری آب بگذارید. به این ترتیب، وقتی او احساس تشنگی می‌کند، به راحتی می‌تواند یک لیوان آب بنوشد. (در همین رابطه بدانید: بیشتر بدانید: اطلاعات کامل درباره نمودار رشد کودک)

۵. همیشه ماشین خود را به خاطر سلامت کودکان تمیز نگه دارید

فرزند شما زمان زیادی را در ماشین می‌گذراند. متأسفانه، گوشه و کنار پنهان ماشین، بهترین مکان برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. بنابراین، باید فضای داخلی ماشین خود را تمیز نگه دارید. مطمئن شوید که از محصولات ارگانیک برای تمیز کردن فضای داخلی ماشین استفاده می‌کنید. این محصولات، مواد شیمیایی مضر را روی سطوح باقی نمی‌گذارند.

ماشین خود را به خاطر سلامت کودکان تمیز نگه دارید

بهتر است ماشین خود را با بخار بشویید. ثابت شده که بخار 99% میکروب‌ها و باکتری‌ها را به سرعت از بین می‌برد و باعث می‌شود ماشین شما بوی تازگی بدهد. اگر تمیز کردن داخل ماشین با بخار شما را نگران می‌کند، به کارواش مراجعه کنید. آنها داخل و خارج ماشین شما را با بخار تمیز می‌کنند تا از شر انواع میکروب‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است بر سلامت و ایمنی شما و عزیزانتان اثر بگذارند، خلاص شوید.

۶. شستن دست‌ها ضروری‌ست اما از صابون‌های ضد باکتری صرف نظر کنید

حق با مادران­مان بود! تمام پزشکانی که با آنها صحبت کردیم، بر اهمیت شستن دست‌ها قبل از غذا تأکید کردند. پس از بیرون آمدن از سرویس بهداشتی، پس از لمس یا بازی با حیوانات خانگی  و بعد از سرفه، عطسه یا تمیز کردن بینی باید دست­‌ها شسته شود.

بچه‌های کوچک (و بزرگ!) به یادآوری نیاز دارند. شستن دست‌ها بهترین راه برای جلوگیری از شیوع میکروب‌ها است. کاتیا راول، پزشک خانواده، متخصص تغذیه کودکان، نویسنده کتاب «کمک به کودکان بدغذا» و مادر یک فرزند در سنت‌پل مینه‌سوتا می‌گوید: «در رعایت بهداشت از خود بی‌خود نشوید».

دست شستن کودک و صابون

تحقیقات نشان می‌دهند که صابون‌های ضد باکتری و پاک‌کننده‌های شیمیایی باکتری‌ها را از بین می‌برند یا آن‌ها را مهار می‌کنند، اما باکتری‌های مفیدی را که به حفظ سلامتی ما کمک می‌کنند نیز از بین می‌برند. یک آب و صابون ساده برای شستن دست‌ها به اندازه کافی مؤثر است و پاک‌کننده‌های ملایم (مانند سرکه و آب) برای مصارف خانگی عالی هستند.

۷. وقتی بچه‌ها مریض هستند، آنها را در خانه نگه دارید

دکتر مورجانی می‌گوید: «وقتی بچه‌هایم دچار تب و سرماخوردگی می‌شوند، آنها را در خانه نگه می‌دارم و برایشان استراحت کافی، مایعات تجویز می‌کنم.» اگر سخت نگیرید، شانس بهبودی سریع فرزندتان افزایش می‌یابد. بچه‌ای که به مهدکودک یا مدرسه می‌رود، می‌تواند به یک عفونت دیگر نیز مبتلا شود یا حتی ویروس را به کودکان دیگر منتقل کند.

۸. فرایند واکسیناسیون را به‌روز نگه دارید

دکتر مورجانی می‌گوید: «ما در خانواده درباره اهمیت واکسن صحبت می‌کنیم و اینکه واکسن‌ها چطور در برابر بیماری‌هایی که ما را بسیار ناتوان می‌کنند محافظت می‌کنند. من سعی می‌کنم الگوی بچه‌هایم باشم. هر پاییز، برای کل خانواده نوبت می‌گیرم تا نزد پزشک اطفال برویم. همه آستین‌هایمان را بالا می‌زنیم-از جمله خود من و همسرم-تا واکسن سالانه آنفولانزا را دریافت کنیم.»

۹. هر روز یک پروبیوتیک به کودک بدهید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهای زنده‌ای هستند که برای سلامتی، و به ویژه سیستم گوارشی کودک مفید هستند. آنها اغلب باکتری‌های «خوب» یا «مفید» نامیده می‌شوند، زیرا به سلامت روده‌های شما کمک می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها با سیستم ایمنی ارتباط مستقیم دارند.

هر روز یک پروبیوتیک به کودک بدهید

بنابراین، دکتر زنیدارسیچ برای مراقبت از سلامت سیستم ایمنی کودکان روزانه یک آبنبات پروبیوتیک به آنها می‌دهد. او می‌گوید: «اگر متوجه شوم که علائم مشکوکی دارند، مقدار آبنبات را دو برابر می‌کنم.»

البته توجه داشته باشید که حتما و الزاما باید در این خصوص با پزشک یا متخصص تغذیه کودک مشورت کنید. این موضوع را باید با دکتر در میان بگذارید.

۱۰. اجازه دهید کودکان عواطف خود را حس کنند

بنا به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، سلامت عاطفی ضعیف می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد. با شناخت و احترام به احساسات فرزندان، به تقویت سلامتی او کمک می‌کنید.

mom comforting child dealing with emotional development scaled 1 | بی‌سی‌سی مگ

دکتر راول می‌گوید: «وقتی کودکی ترسیده یا غمگین است، بزرگسالان اغلب می‌گویند مشکلی نیست یا نگران نباشید، یا به چیز دیگری فکر کنیم. اما بهتر است به کودکان اجازه دهید عواطف خود را حس کنند و با آنها ارتباط بگیرند.» بگویید: «به نظر می‌رسد واقعا سخت بوده»، یا «متأسفم که در این شرایط قرار داری». (بیشتر بدانید: ۷ نکته اساسی درباره اهمیت رابطه مادر و فرزند)

کرونا و سویه­‌های جدید آن شکل دیگری از مراقبت

غیر از تمامی موارد ایمنی و سلامتی که سالیان مادرها و پدرها برای محافظت از کودکان­شان با آنها دست به گریبان بودند، پاندمی ویروس کرونا و سویه­‌های جدید آن شکل دیگری از مراقبت را به زندگی وارد کرده است.

در این میان مراقبت از کودک و آگاهی سازی او از خطرات COVID 19 و آموزش راه‌های پیشگیری به موضوع مهمی تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به نکات کلیدی و مهم برای سلامتی کودکان در دوره شیوع کرونا آشنا شوید:

Children going to school with masks scaled 1 | بی‌سی‌سی مگ

۱. چگونه از سلامت کودک در زمان بازگشت به مدرسه محافظت کنیم؟

با ورود به سال تحصیلی جدید با این مسائل مواجه هستیم:

  • میلیون‌ها کودک زیر 12 سال، سال تحصیلی جدید را بدون واکسیناسیون آغاز خواهند کرد.
  • سویه دلتا بسیار مسری است و بیشترین آسیب را به افراد واکسینه‌نشده وارد می‌کند.
  • ماسک زدن-به خصوص در تعداد زیاد-به جلوگیری از انتشار ویروس کمک می‌کند. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و انجمن بیماری‌های عفونی کودکان (PIDS) نیز ماسک زدن را برای تمام افراد 2 سال و بالاتر توصیه می‌کنند.

ساده به نظر می‌رسد، نه؟ اگر ماسک زدن جواب می‌دهد، بیایید همگی کار درست را انجام دهیم. متأسفانه، هنوز مقاومت زیادی در برابر این کار کوچک که از سلامت کودکان و جامعه محافظت می‌کند، صورت می‌گیرد.

اگر می‌خواهید به عنوان والدین کاری برای محافظت از سلامت فرزندتان بکنید، آنها را واکسینه کنید. همچنین آنها را به شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و-شاید مهم‌تر از همه-ماسک زدن تشویق کنید.

۲. تأثیر فیزیکی و عاطفی ماسک زدن «اختیاری»

در سیاست‌های فعلی پوشیدن ماسک در مدرسه از کلمات «اختیاری» یا «توصیه‌شده» استفاده می‌شود، که یک‌جور سیاست برد-برد است. اما وقتی انتخاب را به بچه‌ها واگذار می‌کنید-صرف‌نظر از آنچه که والدین از آنها می‌خواهند-خیلی‌ها راحت‌ترین گزینه را انتخاب می‌کنند: ماسک نزدن. مخصوصا وقتی که پدر و مادر حضور ندارند که دستور بدهند.

بسیاری از مادران می‌­گویند که فرزندشان کوچک‌تر از آن است که دلیل ماسک زدن یا ماسک نزدن را بداند. این چیزی است که آنها را نگران می­‌کند.

وقتی تنها فرزند شما ماسک می‌­زند، تا چه حد می­‌تواند در برابر بیماری از آنها محافظت ‌کند، وقتی دیگران ماسک نمی‌زنند؟ بهترین پاسخ این است: خیلی کم. در این میان والدین، معلمان و مدیران مدارس باید با اولویت دادن به مقوله سلامتی، از کودکان -یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه-محافظت کنند.

فرقی نمی‌کند که شما موافق یا مخالف ماسک زدن هستید، همه باید از سلامت خود و عزیزان خود مطمئن باشند. پس دقت کنید که نگرش‌ها و حرف‌های شما در خانه منعکس‌کننده این مسئله باشد. (در همین رابطه بخوانید: موثرترین نکات مربوط به مسائل روانشناختی رایج برای مادران و کودکان)

۳. چگونه کودکان را به ماسک زدن تشویق کنیم؟

علیرغم توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) و انجمن بیماری‌های عفونی کودکان (PIDS)، اکثر مدارس ماسک زدن را اجباری نمی‌کنند. با این حال، همچنان باید به کودک کمک کنید تا اهمیت انتخاب‌های درست را درک کند و این مسئله ماسک زدن را هم شامل می‌شود.

همین امروز با آنها حرف بزنید:

  • به آنها کمک کنید که درک کنند چرا ماسک زدن ضرورت دارد. این یک تنبیه نیست، بلکه از روی عشق به آنها است. تا زمانی که کودکان واجد شرایط دریافت واکسن نیستند، ماسک زدن آنها را سالم نگه می‌دارد تا بتوانند به انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برند ادامه دهند.
  • از سردرگمی اجتناب کنید. به آنها بگویید که چه زمانی و در چه جاهایی می‌توانند ماسک خود را بردارند.
  • یک بند به ماسک آنها الصاق کنید تا هنگام خوردن و نوشیدن ماسک خود را بردارند و دور گردنشان آویزان کنند. چند ماسک اضافی در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را داخل کوله پشتی آنها قرار دهید. به این ترتیب، اگر ماسک آنها کثیف شود می‌توانند از یک ماسک تمیز استفاده کنند.
  • به آنها نشان دهید که چطور ماسک را به طور صحیح روی بینی و دهان خود بگذارند.
  • اشکالی ندارد که از معلمان کودک خبر بگیرید. به فرزندان خود بگویید که این کار را انجام می‌دهید. الگوی آنها باشید. حتی اگر واکسینه شده‌اید، به فرزندان خود نشان دهید که به عنوان عضوی از خانواده ماسک می‌زنید. با توجه به شدت مسری بودن سویه دلتا، همه افراد-چه واکسینه‌شده‌ها و چه دیگران-باید در اماکن عمومی ماسک بزنند.

اهمیت واکسیناسیون در کودکان

اگر والدینی هستید که هنوز در خصوص واکسینه کردن فرزند واجد شرایط خود تردید دارید، لطفا این نکته را در نظر بگیرید: احتمال اینکه فرزند شما عوارض جدی و مهلکی را در صورت ابتلا به کووید-19 تجربه کند، بسیار بیشتر از احتمال ابتلای او به عوارض واکسن است. کودکان واکسینه‌شده از اطرافیان خود نیز محافظت می‌کنند، از جمله کسانی که نمی‌توانند واکسن بزنند یا کسانی که واکسن در آنها تأثیر کمتری دارد.

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی سلامت و تغدیه داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این مطلب با برداشتی از سه مقاله با عنوان How To Protect the Health of Your Child as They Head Back to School و  Things Mommy Docs Do to Keep Their Kids Healthy و Ways to Protect Our Children’s Health (که پیشتر در نشریه اینترنتی bestcare.org، parents.com و detailxperts.net انتشار یافته) توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *