کامل‌ترین لیست واکسن‌های ضروری نوزاد شما

تمامی نوزادان پس از تولد نیاز به دریافت واکسن دارند. مراقبت‌های پزشکی نوزادان که برنامه‌ی روتین واکسیناسیون آن‌ها نیز شامل می‌شود، دقیقا از همان روزهای نخست تولد نوزادان آغاز می‌شود. واکسیناسیون دوران کودکی فرزند دلبند خود را جدی بگیرید، چرا که پیش از آلوده شدن نوزاد تازه متولد شما به هرگونه بیماری، این واکسن‌ها هستند که نقش فرشته نجات را بازی می‌کنند و سیستم ایمنی بدن نوزاد شما را قدرت‌مند می‌سازند.

واکسن نوزادان | بی‌سی‌سی مگ

تمامی نوزادان پس از تولد نیاز به دریافت واکسن دارند. مراقبت‌های پزشکی نوزادان که برنامه‌ی روتین واکسیناسیون آن‌ها نیز شامل می‌شود، دقیقا از همان روزهای نخست تولد نوزادان آغاز می‌شود.

واکسیناسیون دوران کودکی فرزند دلبند خود را جدی بگیرید، چرا که پیش از آلوده شدن نوزاد تازه متولد شما به هرگونه بیماری، این واکسن‌ها هستند که نقش فرشته نجات را بازی می‌کنند و سیستم ایمنی بدن نوزاد شما را قدرت‌مند می‌سازند.

با تزریق به موقع واکسن‌های ضروری نوزادان، قادر خواهیم بود تا پیش از بستری شدن یا بروز مشکلات جدی و تهدید کننده زندگی، نوزادان را از خطر دور کنیم. در ادامه بی سی سی مگ قصد دارد تا شما را با لیستی از واکسن‌های ضروری مربوط به نوزادان آشنا سازد، بیشتر واکسن‌های ضروری و مهم دوران کودکی در ماه‌های ابتدایی زندگی کودک تزریق می‌شود یعنی بین 12 تا 18 ماه زندگی ابتدایی نوزاد دلبند شما.

واکسیناسیون نوزادان را جدی بگیریم!

 

 

واکسن چگونه ایمنی بدن نوزاد را افزایش می‌دهد؟

همان طور که می‌دانید، واکسن‌ها باکتری و ویروس کشته شده یا ضعیف شده‌ای هستند که می‌توانند پس از تزریق و ورود به بدن انسان در مقابل برخی از بیماری‌های خطرناک ایمنی بدن را تا حد زیادی افزایش دهند.

با ورود واکسن به بدن نوزاد، سیستم ایمنی بدن به صورت خودکار به آن حمله‌ور شده و برای تولید و انتشار پادتن تحریک می‌شود. پادتن‌های تولید شده در بدن نوزاد باقی خواهند ماند تا اگر بدن نوزاد آلوده به بیماری شد، سیستم ایمنی آمادگی مبارزه با بیماری را داشته باشد. چنانچه نوزاد شما طبق زمان‌بندی استاندارد موفق به دریافت واکسن‌های ضروری نشد، با پزشک اطفال متخصص مشورت نمایید و طبق نظر پزشک در زمان‌های مقرر شده وی اقدام به تزریق واکسن‌های نوزاد دلبند خود نمایید.

 

برای مشاهده جدیدترین ست‌های نوزادی و سفارش آنلاین با کیفیتی بی‌نظیر، بر روی عبارت “خرید آنلاین ست نوزادی” کیلیک فرمایید.

baby vacc | بی‌سی‌سی مگ

آشنایی با واکسن‌های مهم و ضروری بدو تولد نوزاد

برای مقابله صحیح و اصولی با برخی از بیماری‌ها به واسطه عامل بیماری‌زایی خاص آن‌ها، نیاز است تا واکسن‌های مربوط به آن‌ها در همان بدو تولد نوزاد تزریق شوند. اما واکسن‌هایی که در بدو تولد نوزاد توسط بیمارستان تزریق خواهند شد کدامند؟

  • واکسن هپاتیت B
  • قطره خوراکی فلج اطفال
  • واکسن BCG یا سِل

 

جهت مشاهده و خرید آنلاین حوله مخصوص کودک و نوزاد، بر روی عبارت “خرید آنلاین حوله کودک” کیلیک کنید.

واکسن پنتاوالان یا واکسن پنجگانه

واکسن پنتاوالان یا واکسن پنجگانه، شامل واکسن‌های سه گانه‌ی سایه سرفه، دیفتری، کزاز، واکسن Hib و واکسن هپاتیت B است. اگر واکسن Hib برای شما خیلی شناخته شده نیست باید اشاره کنیم که واکسن Hib در واقع بیشتر برای پیشگیری از هموفیلوس آنفلوانزی نوع B به کار می‌رود.

واکسن سه‌گانه

شما می‌توانید به جای تزریق واکسن پنتاوالان، واکسن سه‌گانه را برای ایمنی هرچه بیشتر نوزاد در برابر بیماری‌های کزاز، دیفتری و سیاه سرفه تزریق نمایید.

واکسن هپاتیت A

واکسن هپاتیت A همان‌طور که از نامش پیداست می‌تواند نوزاد را در برابر هپاتیت A محفوظ نگاه دارد. جالب است بدانید که تزریق واکسن هپاتیت A تاکنون در برنامه واکسیناسیون ارائه شده از سوی ایران وجود ندارد اما اگر شما تمایل به دریافت این واکسن برای نوزاد خود داشته باشید می‌توانید پس از مشورت با پزشک متخصص، واکسن هپاتیت A را بین ۱۲ تا ۲۳ ماهگی تزریق نمایید.

واکسن هپاتیت B

همان طور که در چند سطر بالاتر قید شد، واکسن هپاتیت B تنها در یک نوبت آن هم در زمان تولد نوزاد تزریق می‌شود. ترتیب تزریق واکسن هپاتیت B به این صورت است که این واکسن در بدو تولد، بین یک و دو ماهگی آن هم به عنوان بخشی از واکسن پنج‌گانه و  سر انجام بین شش و ۱۸ ماهگی در صورت لزوم تزریق خواهد شد.

 

واکسن Hib (هیب)

واکسنی که در برابر هموفیلوس آنفلوانزای نوع B مقاومت ایجاد می‌کند و بدن نوزاد را مقاوم می‌کند، واکسن هیب (Hib) نام دارد که پس از تزریق واکسن Hib، نوزاد شما در برابر بیماری‌هایی نظیر ذات‌الریه، مننژیت و التهاب اپیگلوت مقاوم خواهد شد.

جهت تزریق واکسن هیب به نوزاد خود، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

قطره و واکسن فلج اطفال

در کشور عزیزمان ایران دو نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد؛ یک نوع خوراکی و یک نوع تزریقی، در حال حاضر کودکان تازه متولد در بیمارستان‌ها این واکسن‌ را نیز دریافت می‌نمایند. شاید نام OPV را شنیده باشید، OPV در حقیقت همان نام واکسن خوراکی فلج اطفال است که حاوی ویروس زنده و ضعیف‌شده است و خطر ابتلا به ویروس فلج اطفال را از بین می‌برد.

واکسن فلج اطفال که به صورت تزریقی وارد بدن کودک می‌شود نیز IPV نام دارد که بر اساس تشخیص و نظر پزشک (معمولا این مورد در کودکانی که به نقص ایمنی جدی دچار هستند دیده می‌شود) به کودک تزریق خواهد شد.

معمولا در چهار ماهگی برای کودکان واکسن تزریقی فلج اطفال تجویز و تزریق می‌شود اما قطره خوراکی فلج اطفال در موارد زیر به کودک داده خواهد شد:

  • بدو تولد
  • دو ماهگی
  • چهار ماهگی
  • شش ماهگی
  • ۱۸ ماهگی
  • بین چهار تا شش سالگی

واکسن HPV

واکسن گارداسیل یا واکسن اچ پی وی، جهت محافطت بیشتر در برابر پاپیلوماویروس انسانی تزریق می‌شود. واکسن HPV در داروخانه‌ها موجود است و برای تزریق صحیح آن باید سه دُز در ۱۱ یا ۱۲ سالگی تزریق شود. حتما پیش از تهیه واکسن اچ پی وی، با پزشک متخصص کودک خود مشورت نمایید.

واکسن آنفولانزا

جهت جلوگیری از مبتلا شدن به آنفولانزای فصلی از این واکسن استفاده می‌شود. زمان تزریق واکسن آنفولانزا را می‌توان از شش ماهگی به بعد دانست، البته ‌پس از آن هر سال در اول پاییز یا اوایل زمستان تزریق خواهد شد.

شایان ذکر است که برای کودکان شش ماهه تا هشت ساله که واکسن آنفلوانزا را برای نخستین‌بار تزریق می‌کنند یا پیش‌تر فقط یک دز از واکسن را دریافت کرده‌اند، میان تزریق این دو دُز باید حداقل ۲۸ روز فاصله باشد.

واکسن آبله مرغان

واکسن آبله مرغان از آن دست از واکسن‌هایی است که توسط بیمارستان در بدو تولد نوزاد تزریق نمی‌شود اما شما می‌توانید در صورت نیاز و علاقه با پزشک متخصص کودک خود مشورت نمایید و طبق نظر پزشک واکسن را تهیه و به کودک خود تزریق نمایید.

 


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با ترکیبی از تجارب مادران و مقالات موجود در اینترنت توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است و برای دریافت اطلاعات صحیح‌تر در رابطه با واکسن‌ها حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *