نوزادان و آلودگی هوا | سیر تا پیاز مضرات آلودگی هوا برای نوزادان

آیا آلودگی هوا برای نوزادان مضر است؟ آلودگی هوا چه مشکلاتی برای کودکان و نوزادان به همراه دارد؟ در این روزها که آلودگی هوا تشدید شده است و تقریبا اکثر کلان شهرهای کشور با این معضل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید سوال بسیاری از مادران نگران، این باشد که این وضعیت و تدام آن تا چه حد می‌تواند برای نوزاد و فرزند آن‌ها خطر آفرین باشد.

آلودگی هوا و کودکان | بی‌سی‌سی مگ

آیا آلودگی هوا برای نوزادان مضر است؟ آلودگی هوا چه مشکلاتی برای کودکان و نوزادان به همراه دارد؟ در این روزها که آلودگی هوا تشدید شده است و تقریبا اکثر کلان شهرهای کشور با این معضل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید سوال بسیاری از مادران نگران، این باشد که این وضعیت و تدام آن تا چه حد می‌تواند برای نوزاد و فرزند آن‌ها خطر آفرین باشد.

همان‌طور که می‌دانید، آلودگی هوا و تداوم آن عوارض تنفسی و قلبی را در مبتلایان به این بیماری‌ها شدیدتر می‌کند و حتی می‌تواند برای افراد سالم نیز مشکل زا شود و رفته رفته عوارض تنفسی و قلبی جدی را به آن‌ها هدیه دهد.

با رشد آلودگی هوا رفته رفته یافته‌های علمی در رابطه با طیف گسترده اثرات آلودگی هوا بر سلامت رو به افزایش رفته است و مطالعات متعددی اثرات بهداشتی آلودگی هوا را نشان داده است.

کودکان و نوزادان در گروه حساس‌ترین افراد جامعه نسبت به آلاینده‌های مضر هوا هستند.

آلودگی هوا و کودکان.jpg | بی‌سی‌سی مگ

 

 

میوه و سبزی تازه، منبع غنی آنتی‌ اُکسیدان

یکی از موثرترین و بهترین راه‌های مقابله با آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در هوا برای افراد حساس جامعه و کودکان، مصرف سبزیجات و میوه‌های سالم و تازه است.

سبزیجات و میوه‌های سالم و تازه منبع مهم و بزرگی از آنتی اکسیدان های حیاتی برای جنگ علیه آلاینده‎‌های سمی وارد شده به بدن است و می‌توانند بر روند کاهش اثر آلودگی بر بدن موثر واقع شوند.

از آنجایی که متاسفانه رادیکال‌های آزاد (مواد اکسید کننده‌ای که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند) خطرناک هستند، تنها آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند نقش فرشته نجات را ایفا کرده و بدن را در برابر این رادیکال‌های آزاد محفوظ نگه دارند.

طبق ادعای یونیسف با تمایل بیشتر مردم جهان به فرهنگ شهرنشینی و همچنین اقدام‌های ناکافی در حفاظت در برابر آلودگی، متاسفانه شاهد این خواهیم بود که کودکان بیشتری در سال‌های آتی با خطر امرض آلودگی هوا روبرو خواهند شد.

امراض آلودگی هوا با خوردن شیر برطرف می‌شود؟

مطالب بسیار زیادی این روزها رد و بدل می‌شود که در آنها اشاره شده است خوردن شیر می‌تواند بر آلودگی هوا و تاثیرات منفی آن تاثیر شگرفی بگذارد! اما باید اذعان کنیم که این مطالب پایه و اساس علمی محکمی ندارند.

همیشه نوش جان کردن یک لیوان شیر در روز می‌تواند برای بدن مفید باشد اما در برابر آلودگی و امراض آن خیلی گزینه تاثیرگذاری نیست! شاید بتوان ادعا کرد که خوردن شیر به منظور افزایش کلسیم در بدن و رقابت آن با میزان سرب ورودی به بدن در کاهش تاثیر مواد مضر سنگین آلاینده‌های هوا موثر باشد اما طبق یافته‌های جدید علمی، شیر خوردن روی دفع امراض گازهای سمی وارد شده به ریه‌ها اثر خاصی ندارد.

 

برای مشاهده جدیدترین ست‌های نوزادی و سفارش آنلاین با کیفیتی بی‌نظیر، بر روی عبارت “خرید آنلاین ست نوزادی” کیلیک فرمایید.

 

چرا کودکان بیش‌تر از بزرگسالان در خطر آلودگی هوا هستند؟

در اکثر موارد مشخص شده است که کودکان و نوزادان بیش از بزرگسالان در معرض تماس با آلاینده‌های هوا هستند، چرا که نوزادان و کودکان تنفس سریعتری در برابر بزرگسالان دارند و حجم هوای ورودی و خروجی به ریه آن‌ها بیشتر است.

یکی از دیگر از موارد قابل تامل در این رابطه این است که بسیاری از کودکان بر خلاف بزرگسالان، همیشه از دهان برای نفس کشیدن استفاده می‌کنند و هوا بدون گذر از فیلترهای مویی بینی، مستقیم وارد بدن خواهد شد پس آلاینده‌های بیشتری نیز وارد بدن خواهند شد.

 

چرا امراض آلودگی هوا روی کودکان تاثیر بیشتری دارد؟

یکی از دلایل مهم این موضوع این است که سیستم ایمنی بدن کودکان در مقابل بزرگسالان، هنوز کامل نشده است و ارگان‌های رشد در بدن نوزادان و کودکان هر روز در حال رشد و تکامل است. این موضوع سبب می‌شود که سُرب ورودی به بدن آن‌ها خیلی آسان‌تر و سریع‌تر در قیاس با بزرگسالان در استخوان‌های در حال رشد و تکمیل آن‌ها رسوب کند.

 

آسیب به مغز نوزدان جدی است؟

یکی از ادعاهای قابل تامل یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل) در این رابطه، تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر مغز نوزادان است. یونیسف مدعی شده است که تنفس هوای آلوده می‌تواند مغز نوزادان زیر یک سال را تهدید کند و نسبت به سایر کودکان به آن آسیب جدی وارد آورد.

دانشمندان معتقدند که تنفس ذرات سمی هوا می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب جدی وارد آورد و روند رشد و تکامل آن را تضعیف نماید.

یونیسف کشورهای جنوب آسیا را یکی از مناطق پرخطر برای نوزدان دانست که احتمال آسیب مغزی آن‌ها به علت در معرض بودن آلودگی هوا بیشتر است. جالب است بدانید که در این کشورها بیش از یازده تا دوازده میلیون نفر زندگی می‌کنند و متاسفانه میزان آلودگی هوا نسبت به مناطق استاندارد کره زمین، تا شش برابر بیش‌تر از حد مجاز اعلام شده است.

آلودگی هوا و کودکان 1 | بی‌سی‌سی مگ

آلودگی هوا و کاهش وزن شدید نوزادان

طبق تحقیقات اخیر دانشمندان بریتانیایی که در یکی از بیمارستان‌های برجسته شهر لندن صورت گرفته بود، نتایج تحقیق بر روی مضرات آلودگی هوا بر روی کودکان متاسفانه همراه با نتایج خوبی نبود.

این دانشمندان پی بردند که آلودگی هوا می‌تواند پدیده کاهش وزن شدید را برای نوزادان در معرض آلودگی هوا به همراه داشته باشد. ادامه یافته‌های آنان نشان می‌دهد که حتی در مواردی که آلودگی هوا مداوم باشد، نرخ مرگ و میر نوزدان نیز افزایش پیدا می‌کند و یا در سنین بالاتر با رشد کودک، احتمال ابتلا و بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش پیدا کند.

چرا خرید آنلاین لباس کودک و سیسمونی؟

شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی بی سی سی می‌توانید بدون قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی در ترافیک این روزهای شلوغ، خیلی راحت از منزل یا محل کار سفارش مورد نظر خود را ثبت نمایید.

اگر فرصت حضور در شعبات حضوری برند بی سی سی را جهت خرید سیسمونی نوزاد ندارید، می‌توانید از “فروشگاه اینترنتی بی سی سی” لوازم مورد نیاز نوزاد دلبند خود را با کیفتی عالی تهیه فرمایید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این یادداشت با ترکیبی از مقالات موجود در اینترنت توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *