۷ نکته اساسی درباره اهمیت رابطه مادر و فرزند

اهمیت رابطه مادر و فرزند تاکید بر رابطه‌ای است که رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک را پرورش می‌دهد. و پیوند منحصر به فردی است که به تعالی و لمس قابل ملاحظه‌ای از حس خوشبختی ختم خواهد شد. رابطه مادر و کودک پایه و اساس شخصیت، انتخاب‌های زندگی و رفتار کلی کودک است. همچنین می‌تواند بر قدرت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی آنها تاثیر بگذارد.

اهمیت رابطه مادر و فرزند

اهمیت رابطه مادر و فرزند بر هیچکس پوشیده نیست. مادران و فرزندانشان حتی قبل از تولد با هم در ارتباط­‌اند. تمام آن ماه‌هایی که در رحم مادر و با هم سپری شده‌اند، آغاز یک رابطه گاه چالش برانگیز و در عین حال پربار است.

مادران نقش مهمی در سلامت روان فرزند خود دارند. زیرا مایحتاج اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را تامین کرده و با فرزند خردسال خود پیوندی مطمئن ایجاد می‌کنند. بنظر می‌رسد رابطه مادر و فرزند چیزی فراتر از آن چیزی باشد که همگی تصور می‌کنیم.

دلبستگی در رابطه مادر و فرزند، پیوند عاطفی است که بین نوزاد و مراقبش ایجاد می‌­شود. کودکانی که وابستگی­‌های سالمی با مراقبان خود دارند، احتمال بیشتری دارد که در آینده روابط پایداری برقرار کنند. به طور کل در این یادداشت ۶ نکته بسیار مهم درباره اهمیت رابطه مادر و فرزند را باهم بررسی خواهیم کرد.

۱. چرا رابطه مثبت والدین و فرزند مهم است؟

فرزندپروری رضایت بخش‌­ترین شغلی است که تا به حال داشته‌­ایم، اما بدون چالش نیست. زندگی خانوادگی مدرن می‌تواند استرس‌زا باشد و با فشارهای مختلف بر خانواده‌ها همیشه آسان پیش نرود. در نهایت، والدین بهترین چیز را برای فرزندشان می‌خواهند و یک رابطه ساختارمند و مستحکم، بین والدین و فرزند می‌تواند به نتایج بهتری برای کودکان منجر شود.

اهمیت رابطه مادر و فرزند تاکید بر رابطه‌ای است که رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک را پرورش می‌دهد. در واقع مهم‌ترین نیازهای روانی کودک پوشش داده می‌شود. این رابطه پیوند منحصر به فردی است که به تعالی و لمس قابل ملاحظه‌ای از حس خوشبختی ختم خواهد شد. رابطه مادر و فرزند پایه و اساس شخصیت، انتخاب‌های زندگی و رفتار کلی کودک است. همچنین می‌تواند بر قدرت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی آنها تاثیر بگذارد.

۲. دلبستگی در رابطه مادر و فرزند چطور به وجود می‌­آید؟

ایجاد دلبستگی در سال­‌های اولیه پس از تولد به طریق مختلف در رابطه مادر و فرزند شکل خواهد گرفت:

  • نگه داشتن و مراقبت از آنها
  • فراهم کردن محیط زندگی امن
  • صحبت کردن با کودک
  • خندیدن و بازی با آنها
  • مطمئن شدن از این­که کودک خواب کافی دارد
  • غذا دادن و همراهی با فرزند در زمان خوردن غذا (در خصوص سلامت و تغذیه کودکان بیشتر بدانید.)
  • داشتن انتظارات مناسب از آنها و تعیین محدودیت
  • یادگیری نحوه بیان منحصر به فرد آنها (مانند حالات چهره، صداهایی که تولید می‌کنند و نحوه بیان نیازهای خود)

۳. چند راه برای ارتباط­‌سازی مناسب با کودکان

  • تعاملات گرم و عاشقانه: با هر تعاملی به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط با فرزندتان رفتار کنید. در بیان خود صمیمی باشید، ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و تعامل را تشویق کنید. این یکی از مهم‌ترین موارد رابطه مادر و فرزند است.
  • داشتن مرزها، قوانین و پیامدها: کودکان به ساختار و راهنمایی نیاز دارند. با فرزندان خود در مورد انتظاراتی که از آنها دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها درک می‌کنند.
  • به فرزندتان گوش دهید و با او همدردی کنید: احساسات فرزندتان را بپذیرید، به او نشان دهید که درک می کنید، و اطمینان دهید که هر زمان مشکلی داشت به او کمک می‌کنید.
  • حل مسئله: به فرزندتان کمک کنید تا مشکل را حل کند. الگوی خوبی باشید و به آنها نشان دهید که چگونه با اعمال خود می‌توانند بهترین رفتار را داشته باشند. وقتی با فرزندان خود برای یافتن راه حل کار می‌کنید، آنها یاد می‌گیرند که چگونه با مشکلات به شیوه‌ای مناسب کنار بیایند.

۴. تمرکز بر بهبود ساختار رابطه مادر و فرزند چه مزایایی دارد؟

  • احتمالا کودکان خردسالی که با دلبستگی ایمن و سالم به والدین خود رشد می­‌کنند، شانس بیشتری برای ایجاد روابط شاد و رضایت بخش با دیگران در زندگی خود دارند.
  • بنظر می‌رسد کودکی که رابطه‌­ای امن با والدین دارد، یاد می­‌گیرد که تحت استرس و در شرایط سخت، احساسات خود را تنظیم کند. همچنین رشد ذهنی، زبانی و عاطفی کودک را تقویت می­‌کند.
  • با درک و بهبود رابطه مادر و کودک، فرد خردسال رفتارهای اجتماعی خوش بینانه و با اعتماد به نفس از خود نشان می‌دهد.
  • مشارکت و مداخله سالم والدین در زندگی روزمره کودک، پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی بهتر را می‌گذارد.
  • احتمالا دلبستگی ایمن به رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و انگیزشی سالم منجر می‌شود. کودکان همچنین زمانی که رابطه مثبتی با والدین خود داشته باشند، مهارت‌های حل مسئله قوی را به دست می‌آورند.
  • وقتی صحبت از والدین به میان می‌­آید، «یک اندازه مناسب همه» وجود دارد، ما با رشد فرزندانمان تغییر می­‌کنیم و سازگار می‌شویم.

۵. چطور میان دلبستگی با فرزند و تعیین محدودیت مرز بگذاریم؟

علاوه بر پرورش کودکان، تعیین محدودیت­‌ها بخش مهمی از رابطه مادر و فرزند است. بچه­‌ها نباید خانه را اداره کنند و قوانین آن را زیر پا بگذارند. شما باید به عنوان مادر بتوانید هنگام تعیین محدودیت با فرزندتان شفاف باشید.

دلبستگی با فرزند و مادر

به عنوان مثال:

«لیوان آب رو بعد از خوردن تو سینک می‌­ذاریم.» در این مثال، شما یک رفتار غیرقابل قبول را شناسایی کردید و رفتاری را که می­‌خواهید ببینید به کودک گفتید. به یاد داشته باشید، زمانی که به فرزندتان بگویید چه کاری انجام دهد، باید آن را دنبال کنید. اگر کودک به آنچه شما گفتید گوش نمی‌دهد، ممکن است لازم باشد به او کمک کنید تا کار را انجام دهد. برای مثال، ممکن است با او راه بروید تا فنجان آب را در سینک قرار دهید.

۶. کدام مادرها دلبستگی سالم‌­تری با فرزندان خود دارند؟

توانایی ایجاد یک دلبستگی سالم و ایمن میان شما و فرزند پسر یا دخترتان، با مراقبت از خود آغاز می‌­شود. به عنوان یک مادر، اغلب مشغول هستید و استرس واقعاً می­‌تواند شما را خسته کند. درست مانند فرزندتان که به برطرف شدن نیازهای اولیه نیازمند است، اولین قدم این است که نیازهای اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب مناسب) را برای خودتان نیز برآورده کنید.

بدون خواب یا غذای کافی، نمی‌­توانید در بهترین حالت خود باشید. هنگامی که این نیازها برآورده می­‌شوند، مهم است که به نحوه برخورد با استرس­‌ها فکر کنید. آیا اجازه می‌دهید از عصبانیت و ناامیدی منفجر شوید؟ آیا ناراحتی و خشم را بر سر خانواده و فرزندان خود فریاد می‌­زنید؟ و یا احساس ناراحتی و ناامیدی می‌­­کنید؟

همه موارد گفته شده واکنش­‌های رایج به استرس هستند و شما به عنوان مادر سزاوار حمایت هستید. اگر خانواده یا دوستان قادر به ارائه پشتیبانی نیستند، می‌توانید به یک مشاور مناسب در این زمینه مراجعه کنید که می‌تواند برای شما و فرزندتان مفید باشد. همچنین می­‌توانید هر روز راه­‌های کوچکی برای مقابله با استرس خود پیدا کنید.

۷. مادران چگونه می‌­توانند استرس ناشی از مسائل فرزند را کنترل کنند؟

مادر بودن کار سختی است. برخی از بزرگ‌ترین چالش‌­هایی که ممکن است در طول روز با آنها روبرو شوید در این مقاله بررسی شده است. لازم است بدانید شما تنها نیستید و همه مادران در طول دوران فرزندپروری خود با این­گونه احساسات دست به گریبان بوده‌­اند.

در طول روز، احساسات دائماً در حال تغییر هستند. از شاد به غمگین، غمگین به ناامید، آزرده تا عصبانی، این لیست ادامه دارد. وقتی به عنوان یک مادر و با وجود خستگی ناشی از مراقبت فرزندان احساس می­‌کنید که احساسات شما از «هنجار» یا «خط پایه» دور می‌­شود (احساساتی که اغلب با حداقل استرس دریافت می­‌کنید)، زمان توقف و تفکر فرا رسیده است.

با صرف چند ثانیه یا دقیقه برای تمرکز بر استرس خود، به بدن و ذهن خود فرصتی می‌دهید تا به آن «هنجار» یا «خط پایه» برگردد. قبل از اینکه واکنشی در ازای استرس خود نشان دهید، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • صبر کنید و همه افکار خود را متوقف کنید.
  • از اتاق بیرون بروید.
  • نفس‌­های عمیق بکشید
  • تا 10 بشمارید
  • یک جرعه آب بنوشید یا به موسیقی گوش دهید.

سپس، کمی وقت بگذارید و فکر کنید. دارم به چه فکر می­‌کنم؟ چه احساسی دارم؟ آیا در این لحظه آرام هستم؟

باید بدانید: یک کودک سالم بدون داشتن والدین سالم نمی‌تواند بزرگ شود. به عنوان یک مادر، شما سزاوار این هستید که به خاطر تمام کارهایی که انجام می‌­دهید به خودتان احترام بگذارید و خود را دوست داشته باشید. این قانون طلایی رابطه مادر و فرزند است.

برای مطالعه و دریافت راهنمای کامل‌تر در خصوص این موضوع می‌توانید مروری بر صفحه اختصاصی روانشناسی مادر و کودک داشته باشید.


پی‌نوشت مطلب:

  • این مطلب با برداشتی از مقاله‌ای با عنوان The Mother-Child Relationship (که پیشتر در نشریه اینترنتی penfieldbuildingblocks.org منتشر شده)، توسط تیم تحریریه بی‌سی‌سی مگ تدوین و ترجمه شده است.
  • بی‌سی‌سی مگ، ژورنالی برای مادران و کودکان است که مستقیما با رویکرد حمایت از مخاطبان و همراهان و همچنین اطلاع‌رسانی، با اتکا بر منابع معتبر و به پشتوانه سیاست‌های مراقبتی برند بی‌سی‌سی منتشر می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالب یا مقالات بی‌سی‌سی مگ جایگزین مشاوره یا نظر مستقیم پزشک متخصص نخواهد بود. بنابراین همواره مشورت با پزشک را اولویت خود قرار دهید.
اشتراک گذاری

من نسیم توسلی نویسنده و سردبیر بی‌سی‌سی مگ هستم. در تحریریه بی‌سی‌سی مگ پیوسته تلاش می‌کنیم تا با تهیه، تدوین و ترجمه مطالب و مقالات، از بهترین منابع (منابع قابل اعتماد تحت نظارت متخصصان حوزه‌های پزشکی، مخصوصا حوزه نوزاد و کودکان) مطالبی مفید در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. بر این باوریم که مطالب و تولیدات ما باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. هر یک از مقالات با ارجاعات و درج منابع اصلی به رشته تحریر در آمده‌اند تا گره‌گشای مخاطبان و عزیزانمان باشد.

2 یک نظر

  1. پریناز فتحی پاسخ

    سلام
    لطفا در باره رابطه بچه ها با پدرها هم مطلب بذارین. ممکنه خیلی کمک بکنه
    مرسی

    1. نسیم توسلی نویسنده ارسال پاسخ

      درود بر شما
      چرا که نه! ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. حتما درباره این موضوع توی تحریریه تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در اسرع وقت بهش خواهیم پرداخت.
      موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *